Zimní období začíná prvního listopadu a končí 31. března. V tomto období by řidiči při klimatických podmínkách, kdy lze předpokládat sněžení, případně zledovatělý povrch vozovky, měli používat zimní výbavu vozidla. Zákonná povinnost to sice není, ale v situaci, kdy bude vozovka pokryta sněhem, případně zledovatělá, dojde k dopravní nehodě a řidič nebude mít na vozidle zimní pneumatiky, dopouští se přestupkového jednání. „Přísnější podmínky používání zimní výbavy se vztahují jednoznačně na silniční úseky vymezené dopravním značením s povinností mít zimní výbavu, případně na ně lze vjet pouze s nasazenými řetězy. V případě, že se řidič dopustí při výše zmíněných událostech přestupkového jednání, vystavuje se udělení sankce až do výše dvou tisíc korun," uvedl Radek Polata z Dopravního inspektorátu Policie ČR v Prachaticích.


S nástupem zimního období se bude dopravní policie jak při pravidelných silničních kontrolách, tak v rámci preventivních dopravně bezpečnostních akcí zaměřovat i na zimní výbavu vozidel. A nejen na ni. Vzhledem k tomu, že podmínky pro vybavení vozidla v zimním období platí již druhým rokem, není podle dopravního policisty důvod k mírnějšímu přístupu. To se týká také dostatečného, či spíše nedostatečného výhledu řidiče z vozidla. „Budeme se zaměřovat na vozidla a řidiče, kteří vyjedou často jen s malým průzorem na namrzlém čelním skle. Jedná se o častý nešvar, kdy si řidič před jízdou oškrábe jen malou část čelního skla, což je v rozporu s novelou zákona o pozemních komunikacích. Řidič podle něj musí mít vozidlo před jízdou náležitě očištěné prosklené plochy. Proto budeme i toto kontrolovat v začátku zimního období častěji," zdůraznil.


Není to rozhodně samoúčelné opatření. „Není důvod postupovat benevolentněji. Ostatně to, že řidič musí mít dostatečný výhled z vozidla, platilo i před novelou zákona, na tom se nic nemění. Navíc jsme v minulosti řešili závažnou dopravní nehodu, kdy došlo ke střetu s chodcem jen proto, že řidič si nesplnil svou povinnost a neměl dostatečný výhled z vozidla. V podobných případech jsou následky střetu vozidla s chodcem často fatální, proto není důvod k bezbřehé toleranci. Stačí přitom vstát o pět minut dřív a ten čas věnovat dostatečnému očištění prosklených ploch vozu. Navíc je na trhu celá řada přípravků na rozmrazení skel stejně jako protimrazové clony," uzavřel Radek Polata.


Zároveň se policisté zaměří i na chodce, kteří jdou po silnici mimo obec. Budou kontrolovat, zda chodci mají reflexní prvky.