Jen od Prahy sem každý den přijede na pětadvacet rychlíků. Českobudějovické vlakové nádraží přitom není příliš reprezentativní vstupní branou do města. Na změně už pracuje současný vlastník objektu, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Ten nyní schvaluje návrhovou studii, z níž by měl vzniknout projekt přestavby objektu.

Ke zatraktivnění budovy i zázemí pro cestující a dopravce má pomoci zhruba 290 milionů korun. Za tyto peníze podle mluvčího SŽDC Marka Illiaše vznikne v nádražní budově prostor pro většinu pracovníků oblastního ředitelství SŽDC, kteří momentálně využívají prostory pronajaté za komerční nájemné. „Další prostory nabídneme Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, předpokládáme tak úspory prostředků ze státního rozpočtu,“ prozradil Marek Illiaš s tím, že studie pamatuje i na zlepšení komfortu pro cestující a zaměstnance dopravních společností. Zásadní změnou bude revitalizace pozemku u severní věže budovy blíže Lannově třídě, kde vznikne nová vstupní pasáž s obchody. Ta bude přímo navazovat na vestibul odbavovací haly nádraží.

Práce by mohly začít v roce 2020. Záležet ale bude na mnoha okolnostech, například souhlasu památkářů.

Přežijí rekonstrukci zákoutí s patinou?  

Nejdou s dobou, i tak mají něco do sebe. Toalety na vlakovém nádraží i sousední antikvariát tu mají letitou tradici. Ani provozovatelka veřejných záchodků Naďa Keťková a její zaměstnanec Zdeněk Janda, ani antikvář s kontakty v Praze Jan Augustin Hofman ale nemají jistotu, že se sem po rekonstrukci ještě vrátí.

Vlakové nádraží už roky čeká na rekonstrukci.Zdroj: Deník/Radka Doležalová

„Záchody si lidi chválí. I když jsou starší, je tu voňavo a čisto. Hlídá tu ostraha, takže s bezdomovci problémy nejsou. Jestli po nás přijdou turnikety, bude návštěva záchoda o dost dražší,“ lituje Naděžda Keťková.

Vlakové nádraží už roky čeká na rekonstrukci.Zdroj: Deník/Radka Doležalová

Antikvář už se jednou stěhoval, tentokrát už by šel do důchodu. „Kravaťáci nám nefandí,“ dodává.