Zatímco v hluboké minulosti ji provozovali angličtí lordi, postupem času se z ní stala zábava pro každého. Cyklostezek je všude dostatek a nechybí ani v blízkosti Prachatic, v krásné pošumavské přírodě. Cyklostezky nabízejí možnost výběru, v jakém terénu se chce cyklista projíždět. Zda zvolí náročnou trať s přírodními překážkami, či vozovku s asfaltovým povrchem. Zda se bude projíždět po kopcích, či zvolí krajinu rovinatější. V žádném případě by ale podle názoru odborníků neměl hned z počátku překonávat své možnosti.
„Je jasné, že pokud někdo sedne na kolo po dlouhé době a ujede padesát sedmdesát kilometrů, neobejde se to bez následků. Na delší tratě by se měl pouštět jen ten, kdo má pořádně natrénováno,“ upozorňoval prachatický prodejce cyklistických potřeb Josef Kroh.
Chůze a jízda
Podle jeho slov by měl člověk začít s jízdou na kole co nejdříve, jakmile mu to dovolí motorická vyspělost. To může být ve třech, ale třeba až v šesti letech. Jsou prý tak talentované děti, že už ve třech letech jezdí na kole bez přídavných koleček. Tedy jen chvíli poté, co se naučily chodit. „O tom, kdy začít, rozhodují rodiče, protože sami nejlépe vědí, čeho je jejich dítě schopné. Rozhodně se to nedá nějak zobecňovat,“ upozorňoval Kroh.
Sehnat dnes kvalitní vybavení není již problémem a nejde jen o samotná jízdní kola. Existují další doplňky pro cyklisty, speciální oblečení, helmy, vše ve velkých výběrech, takže si jezdec může vybrat přesně podle svého vkusu. „V současné době prodej jízdních kol stagnuje, boom už odezněl. Stavíme ale poměrně dost jízdních kol pro cyklisty, kteří už vědí co chtějí, a přejí si něco extra,“ pokračoval Kroh. Vzpomněl jsem si na to, jak jsem na kole začínal jezdit já. Nejprve na kole s kolečky, později na terénním kole BMX. proto mě zajímalo, zda jsou terénní kola stále oblíbená.
V prodejně
„Kola BMX jsou v současné době opravdovými speciály. A protože tady v okolí není žádná trať, kde by se na nich dalo jezdit, ani je nevedeme. Nejbližší trať je až v Protivíně nebo v Klatovech, takže je jasné, že se takové jízdě nikdo příliš nevěnuje. Zájem je ale o freestylová kola, která nabízíme v základních řadách. Pokud by měl někdo zájem, můžeme mu nějaké samozřejmě objednat,“ ujistil Kroh. Kromě těchto speciálů jsou ale k mání i kola klasická. To jsou především kola horská či treková, která se od sebe ani příliš neliší. Zatímco horská kola mají kolo o průměru 26 palců, treková kola mají 28 palců. Podle Kroha je horské kolo větším univerzálem, protože se na něj dají použít všechny pláště lišící se šířkou podle toho, v jakém terénu hodlá cyklista jezdit. Pokud chce jezdit po zpevněném povrchu, zvolí si užší pláště s drobnějším vzorem, pro náročnější terénu bude potom pneumatika širší a hrubější.
„Kvalitní kolo na normální jízdu, kdy člověk nechce závodit, se dá pořídit již od deseti tisíc korun. Dražší si samozřejmě pořizují fajnšmekři,“ tvrdil Kroh. Kola, která jsou ale rozdílná jen v drobnostech, nemají prý pro amatéra smysl, protože jejich funkčnost nepozná. Každá nadstavba je také důležitá pro větší komfort při jízdě.
„I pokud si někdo chce kolo stavět, měl by ale podle mého názoru sestavovat vždy z výrobků jedné firmy. Neříkám, že by se na různých složeninách nedalo jezdit, je ale důležité, aby byly sladěné materiály a podobně,“ radil Kroh všem, kteří o stavbě vlastního kola uvažují.
Pitný režim
Pro příjemnou a zejména bezpečnou jízdu jsou ale pro cyklisty důležité ještě další doplňky. Zejména je to bezpečnostní helma, která by podle Kroha měla být při jízdě samozřejmostí. „Další doplňky, jako je například oblečení, podle mého názoru nejsou úplně nutné. Samozřejmě zkvalitňují pocit při jízdě, to je jasné. Ale na co by cyklisté nikdy neměli zapomínat, je dodržování pitného režimu. I když člověk třeba píchne a nemá s sebou lepení, stane se mu jen to, že kolo musí vést. Když ale nemá vodu a zamotá se mu někde mimo civilizaci hlava, je to mnohem horší,“ řekl Kroh závěrem.

A hurá na trať
Když má jezdec nakoupeny všechny nezbytnosti, může do terénu. A jakou vyjížďku by doporučil majitel sportovních potřeb?
„Pro silniční kolo především trasu Prachatice – Brloh – Netolice a potom například přes Vitějovice zpět. Krásné jsou ale i stezky na Lhenicku, které ani nejsou příliš náročné. Krajina kolem nich ale opravdu stojí za to. S horským kolem bych vyrazil spíše směrem na Strunkovice nad Blanicí, někam k Libějovickým a Vodňanským Svobodným horám, nebo do okolí hradu Helfenburk,“ doporučoval případným zájemcům Josef Kroh.