K tomu musí být speciálně vytvořený prostor, kde žák autoškoly musí samostatně předvést, jak motocykl ovládá. A je úplně jedno, jestli jde o patnáctiletého kluka, nebo padesátiletého tátu. Od listopadu 2015 v Prachaticích nikdo z adeptů zkoušky nesložil. Cvičiště není. Navíc chyběl i zkušební komisař. Budoucí řidiči motocyklů stále musejí do Vimperka. Tam polygon mají. „Vykonáváme státní správu, tak jsme se k tomu postavili čelem, ač se nám to nelíbí,“ řekl Zdeněk Ženíšek, tajemník MěÚ Vimperk.

S novelou zákona o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel dalo ministerstvo dopravy pokyn městským úřadům, aby zřídily a vybavily prostor, kde se budou konat závěrečné zkoušky adeptů pro řidičské oprávnění na motocykly všeho druhu. Prachatický deník na to upozornil Zdeněk Škopek, majitel jedné z prachatických autoškol. Jeho slova následně potvrdil také Zdeněk Ženíšek, tajemník Městského úřadu ve Vimperku.

Právě tam se k autoškolám a adeptům o řidičské průkazy neotočili zády. Zdeněk Ženíšek si stojí za svým a vysvětluje, že proti takovým předpisům nejen on, ale i další tajemníci mnoha radnic v republice protestují, kde se dá. Úkol splnili, i přesto, že se jim nelíbí. Polygon pro zkoušky z praktické jízdy vyrostl ve Vimperku už před téměř dvěma lety v areálu bývalých kasáren U Sloupů. Ve Vimperku tak budoucí motorkáři rostou jak houby po dešti. Zdeněk Ženíšek ujistil, že právě odbor dopravy si jako jediný z odborů na sebe vydělá, a tak není důvod házet klacky pod nohy majitelům autoškol. Ti pak prostor využívají nejen pro zkoušky, které vlastně adepti skládají u zkušebního komisaře města a poplatek za ně je součástí samotného kurzu (Jde o částku pět set korun za každého žáka, který skládá praktickou i teoretickou závěrečnou zkoušku, pozn. aut.), ale také při samotné praktické výuce jízd. „Za praktické hodiny v autoškole pak účtujeme symbolický poplatek,“ doplnil.

Po absolvování kurzu musí žák složit teoretickou část zkoušek. Následně praktickou zkoušku z jízd na motocyklu:
Ilustrační fotoZdroj: DENÍK/Jan Škvára1. Sejmout motocykl ze středového stojanu, vést ho bez použití motoru vpřed a vzad se zatočením doleva a doprava, se zaparkováním do omezeného prostoru a postavit motocykl na středový stojan.
2. Provést jízdu při nízké rychlosti zahrnující následování zkušebního komisaře rychlostí chůze v přímém směru, bezpečné otočení o 180° projetím zatáčky tvaru „U“, slalom, jízdu po dráze ve tvaru „8“, opakované rozjetí s jednou nohou na stupačce přesunutím druhé nohy na stupačku a zastavení s následnou oporou jednou nebo oběma nohama pro udržení stability motocyklu,
3. Provést jízdu ve vyšších rychlostech zahrnující slalom a vyhýbání se překážce.
4. Provést brzdění na přesnost ve stanoveném úseku, nouzové brzdění na stanovenou vzdálenost.
Upravena je také rychlosti jízdy při zkoušce.

Budoucím motorkářům v Prachaticích a okolí se na lepší časy blýsklo teprve před měsícem. To totiž po téměř dvou letech spojili síly majitelé autoškol v Prachaticích a požádali město o pronájem prostoru na polygon. Prostor město podle slov Martina Malého našlo. „Bezplatně autoškolám poskytneme parkoviště u Klimy,“ uvedl. O nákup kuželů a další vybavení se ale podle informací Karla Paška, tajemníka Městského úřadu v Prachaticích, musejí postarat autoškoly. Přitom Zdeněk Ženíšek s nadsázkou vysvětluje, že: „Náklady na polygon byly minimální, stálo nás to několik kuželů a kýbl barvy.“ Upřesnil, že celá suma se pohybovala v řádu asi šesti tisíc korun.

„Papíry“ na motorku nejsou jen o kuželkách na polygonu. To je podle Zdeňka Škopka ta nejmenší investice. „Musíme mít k dispozici také radiokomunikační zařízení, jehož prostřednictvím učitel s žákem komunikuje. Dělat kurzy na motorky je v dnešní době dost komplikované,“ doplnil. Vybavení na kurzy pro motorkáře je drahé a kdyby měl žák zaplatit skutečnou cenu, raději by to vzdal.

Zároveň není do detailu vyřešené ani pojištění adeptů, kteří z motorek často padají, a strojů, které jsou zase v majetku autoškol. Pojišťovny se navíc zdráhají plnit škodu na uzavřené zkouškové ploše.