VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Letečtí dispečeři chodí s rádiem i na záchod

Planá u Č. Budějovic - Po cestě do práce musejí vystoupat po 86 schodech, sedí pohádkově vysoko, vidí daleko a mají naprostý přehled o tom, kde co létá. Řeč je o leteckých dispečerech, kteří se střídají ve službách na řídicí věži českobudějovického letiště.

19.6.2012
SDÍLEJ:

Zvláště za hezkého počasí, o víkendech a ve všední dny odpoledne se mají dispečeři co otáčet. Foto: Deník / Hana Svítilová

Co vše se za běžného provozu na věži děje, ví dobře dispečerka informační letové služby Jihočeského letiště České Budějovice Klára Anderlová.

„Je krásné tady pracovat. Věž je podle mého názoru nejnádhernější místo na celém letišti, je z ní skvělý rozhled," budí hned na začátku našeho setkání závist všech, kteří mají ke svému pracovnímu prostředí výhrady.

Když  zavolá pilot

Na to, aby si jen tak po vzoru turistů užívali výhledu, ale  dispečeři čas rozhodně nemají. Co chvíli se ozve hlas z rádia nebo zadrnčí telefon a personál na věži se má co otáčet. Jejich povinností je poskytnout veškeré potřebné informace pilotům  letadel, které tu přistávají nebo z letiště vzlétají.

„To nejdůležitější, co potřebují vědět, je aktuální hodnota tlaku vzduchu, síla a směr větru. Krom toho dostávají od dispečera také informace o provozu. Všechny musí být naprosto aktuální, vítr se mění každou vteřinu, to znamená, že při každé komunikaci s pilotem se musíte mrknout na displej a dát mu v danou chvíli aktuální údaje," zdůrazňuje Klára Anderlová.

Bez přístrojů, ať již je to rádio pro komunikaci s posádkami letadel nebo s pozemním personálem na letišti výškoměr, ze kterého se odečítá již zmiňovaný tlak tolik důležitý pro nastavení výškoměru v každém letadle, ale třeba i meteorologická stanice, se neobejde. „Ukazuje směr a sílu větru," vysvětluje dispečerka úlohu meteorologické stanice. „Na základě toho se vytyčuje směr vzletu a přistání, protože pilot by měl vždy vzlétat a přistávat proti větru," dodává.

Posádky letadel ale nejsou jediné, s kým Klárka, jak dispečerku většina pilotů přátelsky oslovuje, během každé služby stejně jako její kolegové komunikuje. „Dispečeři spolupracují se všemi složkami, které na letišti působí. S hasiči, technickým zabezpečením, vyřizujeme i požadavky cestujících a pilotů letadel, která odlétají do zahraničí na celní a pasové odbavení. Na věž směřují i maily, dotazy, telefony. Jako první většinou zaznamenáme a pak předáváme dál i požadavky přilétajících pilotů ohledně plnění paliva a všeho ostatního, co potřebují zabezpečit a hlásí to za letu."

Pořádný frmol

Jak Anderlová přiznává, občas  pak bývá na věži pořádný frmol. „Někdy je tady takovej šrumec, že si člověk nedojde ani na záchod, tak raději ani nepije," směje se. „Když je totiž dispečer ve službě sám, stanoviště nesmí opustit, proto s rádiem chodíme i na záchod. Podle předpisů se letadlu musíte ozvat do pěti vteřin," dodává na vysvětlenou.

„I když je někdy hustší provoz, ukočírovat se musí. Prvořadé je vždy letadlo a jeho osádka. Stává se, že jsou v běhu tři přístroje, do dvou říkám: ´čekejte, zavolám vás´. Prvořadá povinnost je odpovědět pilotovi, ten vás potřebuje nejvíc, nejprve se tedy vyřídí komunikace s letadlem, pak přichází na řadu pozemní personál a další záležitosti, telefony a podobně. Zkrátka pokud zavolá pilot, rozepsané maily nebo rozjednaný telefonní hovor musí počkat," mají dispečeři jasno.

Nejen česky

Dlužno dodat, že to vše musí  zvládnout nejenom v češtině, ale v případě zahraničních letů i v angličtině. Dokonce, pokud do Budějovic letí třeba Němci a mají s angličtinou potíže, hodí se i němčina.

„Naučit se leteckou angličtinu není složité, je mnohem jednodušší než běžná angličtina, na celém světě se používá standardní frazeologie, je zjednodušená natolik, aby vyhovovala všem. Co se týče gramatiky, je  jednoduchá,  pilot si vystačí s několika málo lekcemi jazyka, pak už jen záleží na snaze mluvit a naučit se potřebná slovíčka," mání Klára Anderlová o komunikaci v cizím jazyce.

Daleko větším zádrhelem podle ní může být  zkreslování zvuku v éteru, kde bývá vlivem spousty faktorů horší slyšitelnost a srozumitelnost.  „Od toho se odvíjí i fakt, že se dispečeři snaží do rádia mluvit co nejsrozumitelněji. Zvlášť, pokud komunikuji v angličtině, je dobré mluvit pomalu. Opakováním by si člověk zabíral čas, který kolikrát potřebuje jinde," míní dispečerka.

Horké chvilky

Třebaže na letišti už pracuje Klára Anderlová více než třicet let, jak sama říká, ještě nikdy se na věži nenudila. Situaci, která by se třeba jen vzdáleně podobala scénám z katastrofických filmů s leteckou tématikou, si ale jen tak nevybaví. „Filmy, kde se dějí v letadlech a na letištích nepravděpodobné věci, mám vlastně ráda. Od reality se ale liší hodně, nedovedu si představit, že by stewardka přistála s boeingem, stejně tak přitažené za vlasy jsou opravy motoru z křídla letadla. Dramatičtější chvíle ale na letišti čas od času zažíváme," připouští.

„Nedávno přilétlo přes třicet letadel z Dánska a když odlétala, jeden pilot se musel akutně vrátit kvůli poruše motoru. Když přistával, naproti němu právě startoval další. V takové situaci pak musíte zasáhnout a řešit ji. Třebaže jsme jen informační služba a letadla neřídíme, v případě nebezpečí srážky musíme vydávat příkazy, abychom odvrátili riziko a piloti nás musí poslouchat.

Stávají se i případy, kdy je potřeba zásah letištních hasičů. Jejich práce nespočívá jen v hašení případných požárů, ale i poskytování první pomoci. Bohužel jsme tu měli i leteckou nehodu, u té zasahovali právě naši hasiči a u pilota havarovaného letadla udržovali životní funkce," vzpomíná na neveselou událost.

Anděl strážný

Ve většině případů je ale pro Kláru Anderlovou radost pozorovat manévry pilotů.  „Strašně moc se mi líbilo, když tu členové týmu Red Bull trénovali akrobacii, tomu strašně fandím. Ale někdy člověku i pořádně zatrne.

Vzpomínám si na takový případ z doby, když tu ještě fungovalo vojenské letiště. To tu zabloudili mladí piloti z Polska, nebyli vycvičení na radiolokátor a ocitli se v oblačnosti. Když jsme je tu naváděli na přistání, šlo jim skutečně o život. Běhal mi mráz po zádech, bylo to jak ze špatného filmu. Jejich letadlo se nám ztratilo z lokátoru, opakovaně jsem je volala, aby otáčeli na sever, protože letěli na Šumavu a v těch kopcích by nemuseli dopadnout dobře. když pak v Budějovicích přistáli, líbali zemi. Dodnes si píšeme na Vánoce pozdravy, oni říkají, že jsem jejich Panenka Maria. Tenkrát jim Budějovice bez nadsázky zachránily život. Dokonce  letiště dostalo vyznamenání, Poláci tenkrát ocenili, že jsme pomohli pilotům v nouzi," vypráví Anderlová.

Zdůrazňuje, že i ve vypjatých okamžicích je důležité, aby dispečer zůstal klidný. „I v takovém případě, když se člověk v duši třese, musí zachovat chladnou hlavu, jeho hlas do rádia musí znít naprosto vyrovnaně, aby pilot měl jistotu, že mu věž pomůže.  Platí to i o běžném provozu, i když pilot třeba zazmatkuje a člověk si myslí leccos, nikdy to neříkám. Chybu můžeme přece udělat všichni, v životě jsem na piloty nezvyšovala hlas a pokaždé se do rádia usmívám," prozrazuje recept na pohodové zvládání mnohdy hektických pracovních situací.

Nejlepší služba

„Mně to ale baví, takže čím větší je šrumec na letišti, tím lépe a nejkrásnější to je, když se slétávají letadla. Třeba když tu byl historický slet. Přilétlo jich kolem padesáti, to byla jedna z mých nejkrásnějších služeb," libuje si Klárka. Právě takové okamžiky si užívá plnými doušky i coby fanda do letectví. „Největší rarita, co tu přistála, to byl Hangar 7 ze Salcburku, to je hangár historických letadel. Navštívilo nás několik krásných  strojů, leteckých skvostů, které jsou třeba jediné v Evropě nebo jediné létající na světě. A to je pro mě jako pro milovníka létání velká odměna. Když jsem ale ve službě, můžu se pokochat pohledem na ně jenom na dálku," krčí rameny.

Přesto je ráda, že u podobných mimořádných událostí může být na věži. „Obrovský zážitek byl také summit ministrů zahraničí EU na konci března 2009. Když jsme se bavili o té nejhezčí službě, asi by zvítězil, To tu bylo osmnáct velkých letadel, opravdu hodně velkých dopraváků a stalo se i, že takový velký airbus dával přednost na přistání daleko menšímu letadlu. To je paráda, když piloti poslouchají pokyny a přizpůsobí se dispečerovi. Platí pravidlo, že letadla jdou na přistání v pořadí, v jakém se ohlašují, Airbus se ohlásil jako druhý, proto se ten velký kolos otočil o 360 stupňů a dal předpisově přednost tomu malému," líčí neobvyklý zážitek, ale jedním dechem dodává, že ani piloti 
z budějovického letiště se za své chování nemusí stydět.

Řekla bych, že i oni jsou vycvičení a  klidně můžou lítat na řízených letištích, protože tady to funguje skoro jak na profesionálním letišti," vysekává Klára Anderlová poklonu pilotům ultralightů, kteří vedle obchodních letů budějovickou věž volají nejčastěji.

Autor: Hana Svítilová

19.6.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Gastronomie - Gastronomie Vedoucí provozu 18 000 Kč

Vedoucí provozu v ubytování, stravování a pohostinství (kromě školních jídelen a menz) Provozní penzionu u Mauritzů Stožec. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce: všechny činnosti spojené s provozem penzionu., Požadujeme: spolehlivost, pořádnost, bezúhonnost. Nabízíme: ubytování v místě výkonu práce, stravování, krásné prostředí Šumavy.Kontakt: Peková Blažena, tel.: 737282733, e-mail: mauritz.stozec@mybox.cz. Pracoviště: Bapemax, s.r.o. - penzion u mauritzů stožec, 384 44 Stožec. Informace: Blažena Peková, +420 737 282 733.

Výroba - Výroba Pomocní dělníci ve výrobě 12 800 Kč

Pomocní pracovníci ve výrobě jinde neuvedení Pomocní pracovníci ve výrobě. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12800 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Pracoviště: Uniwell CZ s.r.o., Zdíkov 180, 384 72, Zdíkov., První kontakt nutno učinit emailem., Kontaktní osoba : Ternova Tamara Ing., e-mail: maxtiana@gmail.com. Pracoviště: Maxtiana s.r.o.-pracoviště zdíkov, 384 72 Zdíkov. Informace: Tamara Ternova, +420 739 323 037.

Gastronomie - Gastronomie Pomocníci v kuchyni 12 200 Kč

Pomocníci v kuchyni Pomocná síla v kuchyni. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Způsob prvního kontaktu zájemce o volné pracovní místo se zaměstnavatelem - telefonicky, Kontakt:, - BÁHNYUK ANDRÁS, tel.: 774967459, e-mail: bohemia.ekotour@gmail.com. Pracoviště: Bohemia ekotour s.r.o. - provozovna, 384 86 Vacov. Informace: ANDRÁS BÁHNYUK, +420 774 967 459.

Zemědělství, lesnictví a vodní hospodářství - Zemědělství, lesnictví a vodní hospodářství 14 900 Kč

Zahradníci pro pěstování zahradních rostlin Terénní zahradník - pomocný dělník pro zakládání a údržby zahrad. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14900 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: "Terénní zahradník - pro zakládání a údržby zeleně" je součástí týmu, pracujícího na údržbách a realizacích převážně soukromé zeleně. "Terénní zahradník - pro zakládání a údržby zahrad" zakládá nové zahrady, rekonstruuje staré nebo udržuje stávající. , Požadovaná kvalifikace: "Terénní zahradník" musí být způsobilý pro výkon svého zaměstnání. Vyžadujeme alespoň základní vědomosti o zahradničení. Výhodou může být odborné vzdělání, nebo praxe v oboru. Další vítané schopnosti jsou ŘP skupiny B... , Nabízíme: zajímavou a tvůrcí práci v příjemném prostředí. Platové ohodnocení se skládá ze základního platu a osobního ohodnocení. Základní hrubá mzda se pak pohybuje od 14 900 Kč + osobní ohodnocení v závislosti na vzdělání a praxi. Pracovní smlouva se uzavírá na dobu určitou (březen - listopad) s předpokladem opakování pro další roky. Nástup možný 1.3.2018 (dle aktuálního počasí)., Požadavky k zaslání životopisu: zaslaný životopis by měl také obsahovat následující údaje: , jméno a příjmení, datum narození, adresa , dosažené vzdělání včetně nedokončeného , dobu a délku zaměstnání za posledních 5 let (pokud uchazeč nestudoval) , , - životopis je možné zaslat emailem david@zahradnictvirysanek.cz nebo osobně přinést do provozovny zahradnictví Mlýnská 1097, Prachatice, - kontaktní telefon 775 049 381. Pracoviště: David ryšánek, Mlýnská, č.p. 1097, 383 01 Prachatice. Informace: David Ryšánek, +420 775 049 381.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Druháci z prachatické Vodňanky na exkurzi v čistírně odpadních vod.
16

Kam mizí voda a jak se čistí děti z Vodňanky už vědí

Kurz lanových technik zdravotnických záchranářů Jihočeské univerzity v Přední Výtoni.

Pět dní pohotovosti sloužili studenti na Lipně

AKTUALIZOVÁNO

OBRAZEM: Vimperské Rákosníčkovo hřiště je otevřené

Vimperk - V neděli 24. června od deseti hodin mohly první vimperské děti na nové Rákosníčkovo hřiště u řeky Volyňky.

OBRAZEM: Francouzský anarchista chtěl Kupky ilustraci s Husem

Hluboká nad Vltavou – Před nedávnem začala v Zámecké jízdárně Alšovy jihočeské galerie (AJG) v Hluboké nad Vltavou výstava Člověk a země představující mistra abstrakce umění Františka Kupku v jiném světle.

OBRAZEM: Zdíkovští slavili obec, ta existuje už 700 let

Zdíkov - Oslava 700. let obce Zdíkov proběhla se uskutečnila v sobotu |23. června. Po průvodu obcí zamířili hosté i diváci na fotbalové hřiště, kde byl připraven celodenní program.

Léto se vrátí se začátkem prázdnin

Jižní Čechy – Na začátku nového týdne bude převážně oblačno a v pondělí i úterý čekejte slabé přeháňky.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT