Kdokoliv jede od Nových Hradů nebo Trhových Svinů do Českých Budějovic, projíždí přímo středem Strážkovic. Hned vedle autobusových zastávek nebo obchodu a pár desítek metrů od mateřské školy. Zanedlouho by se to mělo změnit, Jihočeský kraj chce totiž v červnu stavět obchvat obce.

Podle starostky Hany Halamové se tím Strážkovickým o hodně zlepší život. Na okraji obce je třeba doporučená „třicítka“ a značka upozorňující na přechod. Mnozí řidiči ale překračují i oficiální „padesátku“. „Policie tu měří pořád a vždycky někoho chytí. Minulou zimu auto skončilo i v nádrži,“ poukazuje na jeden z problémů s dopravou Hana Halamová. I přecházení je obtížné a nebezpečné.

Zemědělci - Ilustrační foto
Zemědělství loni rostlo, suchu navzdory. Titul Farma roku putoval na jih Čech

Zmíněný obchvat přinese Strážkovicím velkou pozitivní změnu, i když zůstane doprava na tahu Třeboň – Holkov, která také vede obcí.

Jihočeský kraj chce tento rok zahájit třeba i stavbu Jižní tangenty.

Tři čtvrtě miliardy korun chce Jihočeský kraj vydat na komunikaci pracovně nazvanou Jižní tangenta. Jejím hlavním úkolem bude propojit budoucí dálnici D3 se silnicí I/3 – tedy s nynějším tahem České Budějovice – Český Krumlov. Jižní tangenta má začít pod Včelnou a vést až k dálničnímu sjezdu, který vznikne u Roudného. Pro kraj jde letos o největší dopravní investici.

Jak uvedl David Hocke z oddělení informací a styku s veřejností na krajském úřadu, Jižní tangenta bude úplnou novostavbou. Její součástí budou i protihluková opatření nebo výsadba doprovodné zeleně. Počítá se i s přeložkami a rozšiřováním místních komunikací a inženýrských sítí.

Předpokládané celkové náklady na Jižní tangentu činí 770 milionů korun a stavba má trvat přibližně dva roky. „Zahájení prací se předpokládá v říjnu letošního roku,“ uvedl David Hocke ke komunikaci, která má měřit 2,7 kilometru.

Jižní tangenta by měla v budoucnu pokračovat další komunikací, která by vedla k současné silnici České Budějovice – Trhové Sviny.

Jihočeský kraj zahájí v roce 2020 kromě jiných dopravních staveb i přeložku silnice u Strážkovic. Nová komunikace bude podle Davida Hockeho měřit 2,2 kilometru a součástí investice bude také nová okružní křižovatka na silnici, která vede ze Strážkovic k Trocnovu nebo přeložky inženýrských sítí. Pro centrum Strážkovic to bude podle starostky Hany Halamové vytoužená změna. „Budeme rádi. Je tu problém přejít silnici,“ jmenuje největší svízel způsobenou hustým provozem Hana Halamová a dodává, že v ranní špičce mezi sedmou a osmou nebo odpoledne se čeká na okamžik, kdy se v dlouhých kolonách vozidel objeví mezera, nekonečné minuty. Skoro každý z obce přitom musí přejít hlavní silnici, pokud někam jede autobusem a hlavní tah vede i těsně kolem strážkovického obchodu. Navíc mnozí řidiči mají potíž i s dodržováním rychlosti…

Ilustrační foto.
Přímý spoj do Budějovic na Blatech nemají, bez auta se zde neobejdou

Obec se nebude podílet přímo na obchvatu – ten je celý investicí krajskou, ale strážkovickou pokladnu pak čekají platby za nový chodník a několik sjezdů ze silnice. Ale to vše až ve chvíli, kdy bude obchvat hotov.

Předpokládané náklady na přeložku jsou podle Davida Hockeho 170 milionů korun a stavět se má dva roky. Práce mají začít letos v červnu, trvat budou zhruba dva roky a dopravní omezení se dotknou řidičů až při napojování na současný hlavní tah.

Dopravní investici Jihočeského kraje letos představuje také plánuje rekonstrukce deseti mostů, například ve Slavonicích. Jihočeský kraj velkou stavební ofenzivu na mostech chystá od dubna. Chce jich rekonstruovat deset a podle Davida Hockeho z oddělení informací krajského úřadu budou finanční náklady činit přibližně 180 milionů korun. Jedná se například o most na silnici II/156 ve Slavonicích (okr. JH), most na silnici III/17010 v Němčicích (okr. ST), most na silnici III/13510 v obci Klenovice (Ovčín – okr. TA). Všechny plánované rekonstrukce mostů by měly skončit ještě v tomto roce.