Mírně řečeno rozpaky vzbuzuje již od dubna zpráva kontrolního výboru, který se zabýval kontrolou hospodaření městské společnosti Městské lesy Vimperk s.r.o. Ta se podle lednového jednomyslného usnesení zastupitelů měla týkat kontroly hospodaření a smluv uzavřených v roce 2014 se subjekty zajišťujícími činnosti související s předmětem činnosti společnosti.


Již v době zadání upozornil jednatel Městských lesů Vimperk Stanislav Hlava, že si není jist, zda bude moci kontrolnímu výboru bez souhlasu protistran poskytnout požadované informace, nicméně s kontrolou jako takovou problém neměl.


Jak se ukázalo v dubnu, obavy byly oprávněné, jelikož zveřejněním závěrečné zprávy kontrolního výboru by mohlo skutečně dojít k porušení zákona o obchodních korporacích. Ten sice neporušil kontrolní výbor, který může zastupitelstvo touto činností pověřit, ale sám jednatel, který podle právního zástupce města neměl kontrolnímu výboru s odkazem na obchodní tajemství informace vůbec poskytovat.
Nicméně stalo se a kontrolní výbor provedl kontrolu a sepsal závěrečnou zprávu, s jejímž obsahem ovšem ani v dubnu, ani v červnu nebyla veřejnost seznámena. Proti výstupům z kontroly se ohradil jednatel společnosti Stanislav Hlava.


Podstatou diskuse se následně stalo zadání nezávislého auditu hospodaření Městských lesů. Jak totiž uvedl zastupitel Petr Bednarčík, již v dubnu zastupitelé dokázali, že nejsou schopni rozpor mezi tvrzením kontrolního výboru a jednatelem společnosti vyřešit. „Jestliže tu máme představitele dvou institucí, o které bychom se měli opřít a kterým bychom měli věřit, a nejsme schopni nějakým laickým systémem a věrohodně dokázat, že jeden nebo druhý nemá pravdu, pak navrhuji, abychom skutečně použili institut nezávislého auditora, který prohlásí, ten má pravdu, ten lže," uvedl zastupitel.


Vedle místy osobní roviny se zastupitelé v diskusi věnovali opět i otázkám kompetencí a pravomocí kontrolních orgánů, a to včetně dozorčí rady společnosti. A také tím, kdo by měl audit zadat a současně i zaplatit a jaké by měl mít vlastně zadání. „Pokud se dohodneme na auditu, zaplatí ho Městské lesy. I proto by mělo být jasně definováno, na co má být audit zaměřen, asi to nemůže být na všechno," podotkla starostka Jaroslava Martanová. Podle jejího názoru člověk, který bude dělat audit na odborné záležitosti týkající se lesnictví, asi nebude schopen udělat stejně kvalitně audit na ekonomické záležitosti, věci týkající se řízení, organizační optimalizaci a věci související s firmou.


Zastupitelé se nakonec přece jen většinově přiklonili k tomu, že vyzvali radu města jakožto zřizovatele a valnou hromadu společnosti, aby ve spolupráci s jednatelem Městských lesů zajistila neprodleně provedení mimořádného auditu hospodaření společnosti nezávislým auditorem se zaměřením na závady zjištěné v kontrolním nálezu kontrolního výboru a seznámili zastupitelstvo města s obsahem tohoto mimořádného auditu hospodaření. Současně doporučili radě a jednateli zajistit zadání veřejné zakázky na zhotovení mimořádného auditu hospodaření Městských lesů Vimperk a jmenovali i hodnotící komisi včetně náhradníků.