Armáda dlouho hledá kupce na nevyužívané záložní letiště na Všechově. Jednou už ho měla, pak přišel další vážný zájemce. Z plánů ale vždy sešlo.
Ve čtvrtém kole výběrového řízení si letiště v roce 2010 za 79,5 milionu koupil Milan Zítka z Frymburska. Ze svých plánů ale nakonec vycouval. Další vážný zájemce se objevil v roce 2015. Táborští zastupitelé dokonce zájem rakouské firmy postavit na ploše obří pilu podpořili. Odpor obyvatel z Dražic, Balkovy Lhoty nebo Svrabova a další, ale byl tak silný, že z investice sešlo. V jejich snaze zabránit výstavbě našli spojence i u meších zpracovatelů dřeva.
Nakonec původní majitel – AČR, našel spojence v ministerstvu spravedlnosti. Tomu ale nyní šlape na paty CzechInvest.
Pozemky pod plochou záložního letiště na Všechově dostala od armády k dispozici Vězeňská služba. Objevil se jí ale konkurent a zatímco vězení na táborské radnici nemá tak silnou podporu, pro testovací jízdy aut by starosta Jiří Fišer ruku zvedl.
„Dávám přednost firmě Valeo, neboť její záměr koresponduje s územním plánem a nezasahoval by tolik do krajiny. Vězeňskou službu jsem informoval, že jejich myšlenka není mezi lidmi dobře přijímána,“ potvrdil své stanovisko.
Firmu Valeo, která hledá polygon na testování technologií pro osobní auta, nasměroval do Tábora hledač investorů CzechInvest. Ale s majetkem na Všechnově již disponuje Vězeňská služba a jak říká její mluvčí Petra Kučerová, na ústupu nejsou.
„Náš záměr postavit v této lokalitě novou věznici stále trvá a připravujeme jednání s tamní samosprávou,“ naznačila mluvčí.
Kromě Tábora se záměry s letištěm dotýkají i okolních obcí. Například Svrabova. Jeho starostka Jitka Mrázková uvedla, že věznici spíš odmítají a kloní se k polygonu. „Ještě jsme to sice neprobrali, ale ten je přijatelný. Pro nás je důležité, aby zůstala cesta přes letiště, kudy jezdí autobus. Myslím, že proti polygonu nikdo nic mít nebude, hluk z něj velký nepůjde,“ domnívá se starostka.
Jak dodal její táborský kolega Jiří Fišer, teď jsou na tahu především Vězeňská služba a CzechInvest.