Slavnostně si totiž převzali klíčky od dvou nových vozidel. Jejich pořízení financovaly dotace z evropských fondů, ministerstva vnitra, Jihočeského kraje a podílelo se i město Vlachovo Březí.
Jako první si za volant nového vozu pro SDH Dolní Kožlí usedla Dana Hesová. „Je to krásný pocit. Kdy se ale opravdu poprvé svezeme, ještě nevím. Každopádně v sobotu máme setkání členů našeho sboru, takže to bude určitě první příležitost si auto prohlédnout a možná i pokřtít," říká členka SDH Dolní Kožlí. Pro tento sbor bude nový ford velkou změnou. Využívat jej budou kromě výjezdů především k přepravě na soutěže dobrovolných hasičů. Na ty je dosud vozila stařičká avie. „Je to rozhodně veliký rozdíl," směje se při porovnání obou vozidel Dana Hesová.
Vozidlo pro SDH Vlachovo Březí bylo z devadesáti procent financováno z dotace IROP, zbytek zaplatilo město. Druhý vůz pro sbor v Dolním Kožlí byl pořízen z dotace, na které třemi šestinami podílelo ministerstvo vnitra, dvěma šestinami Jihočeský kraj a zbylý díl uhradilo opět měst Vlachovo Březí.
„Především je to obrovská pomoc pro oba sbory. Hlavně hasiči z Dolního Kožlí se cítili možná trochu odstrčení, i když nepatří mezi zásahové jednotky, jako Vlachovo Březí. Každopádně teď už na soutěžích budou dělat parádu, stejně tak i hasiči z Vlachova Březí. Nicméně obě vozidla budou zásahová s možností využít pro přepravu osob," konstatoval místostarosta Vlachova Březí Jiří Růžička.
Pro sbory dobrovolných hasičů byla podle Milana raby, ředitele HZS Jihočeského kraje – územního odboru Prachatice, předání dvou nových vozidel vzácná příležitost ukázat, jak fungují dotační programy a že jedna nevylučuje druhou. „Město Vlachovo Březí zažádalo o dvě dotace, jednu v rámci IROPu, které byly vypsány pouze vybrané obce s rozšířenou působnosti. V celé ČR se jednalo o 52 procent všech ORP. Například Vimperku se to vůbec netýká, spadá sem pouze Prachaticka. Navíc se jednalo o dotaci pro jednotky vyšších kategorií s územní působností JPO dva a tři, kam spadá i Vlachovo Březí. Druhá dotace byla cílena z ministerstva vnitra na podporu menších sborů, což se týká i Dolního Kožlí. V tomto případě bylo umožněno čerpat z obou dotačních titulů," podotkla Milan Raba.
Zároveň připomněl, že dotace z IROP pro sbory dobrovolných hasičů již pokračovat nebudou. „Alokované finanční prostředky byly vyčerpány zhruba v červnu letošního roku a nové žádosti už se neregistrují. Nicméně ministerská dotace by měla pokračovat jak v roce příštím a ve 2018, tak snad i v dalších letech. Mám signály, že i další obce a města v okrese Prachatice chtějí podat žádost o dotace. Těm obcím, které neměly to štěstí a dotaci neobdržely, říkám, ať se nevzdávají a zkoušejí to znovu," radí ředitel územního odboru HZS.
Podle Milana Raby je deficit požární techniky hlavně u menších sborů, ale i u ostatních jednotek velký. „Bude trvat léta, než se kompletně obmění. Přeji dobrovolným hasičům, ať jim technika slouží k plné spokojenosti co nejdéle ku prospěchu jak jich samotných, tak především občanům. A také ať ji využijí k radosti při požárním sportu," popřál Milan Raba.
Do oblasti Vlachovobřezska tak přibyla dvě nová vozidla. Primárně jsou pro SDH k evakuaci osob, byť mohou vyjíždět i k zásahům a lze je využít i k přepravě osob. „Jedná se o dva vozy Ford Transit s kapacitou pro devět osob. Jeden je na podvozku 4x4, druhý na 4x2. Vůz určený pro SDH Vlachovo Březí má navíc speciální barevné provedení v barvě 3024, která je podstatně výraznější a tímto směrem by se do budoucna měly vydat všechny sbory v České republice," shrnul za firmu, která vozidla dodala, Martin Vinkler.
Právě barevné provedení vozu pro vlachovobřezské hasiče všechny trochu zaskočilo. Více než českou techniku totiž připomíná vozidla v Rakousku či Německu. „Barva je zvolena především vzhledem k lepší viditelnosti a také s přihlédnutí k trendu, který je v rámci Evropské unie u vozidel integrovaného záchranného systému. Hodně se o tom mluví, že by minimálně veškerá technika profesionálních hasičských sborů měla být do budoucna v tomto barevném provedení," vysvětlil Martin Vinkler.
Sbory mohou ovlivnit konečnou úpravu vozidel jen částečně. „Základ vozu, co se týká majákové techniky a podobně je specifikovaný HZS, ale sbory mohou kombinovat například typy vysílaček ve vozidle, výsuvných částí, sedaček a podobně. Každé vozidlo je v podstatě originál," dodal.
Přebírat zbrusu nové auto pro sbor byl úžasný pocit i pro Jana Fiedlera, zástupce velitele a starostu SDH Vlachova Březí. „Už jsem tu u sboru hezkých pár let a za tu dobu je to druhé opravdu nové auto, zatím jsme jinak všechna vozidla měli, jak se říká, z druhé ruky. Tohle je první auto, které mne asi přežije," říká s úsměvem Jan Fiedler.
První oficiální jízdu ještě naplánovánu nemají. „Zatím nemáme registrační značky, ale až budou, první se svezou strojníci, aby se s novým autem seznámili. V podstatě s ním mohou u nás jezdit jen strojníci, což je pět lidí," dodal.
Toho, že by nový vůz zahálel v garáži a strojníci kolem něj jen chodili s hadrem a leštěnkou, se rozhodně nemusí nikdo obávat. „Určitě se bude využívat pro přepravu osob v rámci nutné evakuace při živelních pohromách a dalších událostech, kdy je potřeba přepravit více osob najednou. Už jen v případě povodní musíme nasadit veškerou možnou techniku, což se nám stalo v posledních letech třikrát. Je možné do vozidla uložit čerpadla, lze vyjmout nebo posunout zadní sedačky, takže místa uvnitř bude určitě dost. A našemu sboru nové auto rozhodně výrazně pomůže s přepravou dětí na soutěže v požárním sportu, bez toho sbor fungovat nemůže," konstatuje Jan Fiedler.
A určitě oba vozy spolu s dalšími v okolních obcích sníží průměrný věk techniky sborů dobrovolných hasičů v regionu. „Jen u nás stará cisterna má letos 42 let a zatím byla v nejlepší kondici z aut, které máme. Do budoucna bychom usilovali ještě o novou cisternu, čímž by se situace v technice naší jednotky vyřešila z dlouhodobého hlediska na několik let dopředu," plánuje starosta SDH Vlachova Březí Jan Fiedler.