Komunikace, která by měla být po svém dokončení veřejná, v současnosti končí u soukromého parkoviště. Navíc silnici tak, jak momentálně je, by správně neměl pro vjezd motorových vozidel využívat nikdo jiný než dopravní obsluha restaurace Vodník. Ta je spolu s přilehlými pozemky podle výpisu z katastru nemovitostí ve vlastnictví manželů Paštikových. A ti mají od města pronajatu plochu, kterou využívají pro účely parkování v režimu soukromého parkoviště. Podle smlouvy posvěcené radou města by měl nájem skončit v březnu 2026.


Podle zastupitele Pavla Dvořáka je zvláštní, když cesta financovaná z veřejných zdrojů končí u soukromého parkoviště. „Zajímalo by ne, jestli je možné, aby si město vzalo plochu zpět. Současný nájemce na něm prakticky nic neudělal. Netuším, jestli v nájemní smlouvě, kterou jste jako mezi prvními v novém složení rady odsouhlasili v lednu 2011, je, že nájemce udělá to a to. Ale je naprosto bezprecedentní a může vyvolávat řadu otázek," zdůraznil zastupitel.


Předsedu kontrolního výboru a zastupitele Petra Bednarčíka zarazil spíše fakt, že by zastupitelstvo mělo schválit další prostředky na akci, která je prakticky hotova a měla být zkolaudována 30. dubna. Podle starosty Bohumila Petráška se ale nejedná o jednu a tu samou akci. V minulosti schvalované prostředky totiž město vložilo do opravy komunikace. Nově předkládané částky souvisejí s realizací výhyben a obratiště, které nebyly součástí prvotní opravy komunikace po povodních hrazené ze státního rozpočtu. „Termín 30. dubna se týkal vlastní komunikace, ale stavba pokračuje dál a výhybny jsou součástí komunikace ve stavebním povolení," doplnil starosta Petrášek.


Ačkoliv si místní i jejich volení zástupci pochvalují novou komunikaci, naplno ji zatím užívat nemohou. Tedy vyjma personálu a zásobování restaurace na Vodníku. Důvod je jednoduchý. Zatím nejsou dokončeny výhybny a obratiště, takže komunikaci nelze využívat v obou směrech. Podle vyjádření vedoucího odboru investic MěÚ Vimperk Michala Jančeho tak zatím zůstává komunikace pouze jako účelová a nikdo jiný by sem neměl s autem vjet. „Máme technický problém s výhybnami po pravé straně směrem na Vodník, protože nesplňují základní technický parametr, aby bylo vidět z jedné výhybny na druhou podle normy," shrnul současný stav Michal Janče.


Podle vedoucího odboru výstavby a územního plánování Václava Kokšteina je na dokončení výhyben a obratiště závislý i další režim parkoviště. S jeho stavbou podle něho s největší pravděpodobností začal bez oznámení ještě původní vlastník areálu a po koupi přešly povinnosti stavebníka na Martina Paštiku. „To znamená, že dnes vedeme s panem Paštikou správní řízení, na jehož konci by mělo být dodatečné povolení parkoviště jako soukromého a v okamžiku, kdy bude zkolaudována přístupová komunikace, tedy výhybny a obratiště, požádá pan Paštika o rekolaudaci, aby parkoviště bylo jako veřejné. Vše je pouze ve skluzu, protože nám nebyla předložena příslušná dokumentace," uvedl Václav Kokštein s tím, že po splnění všech podmínek by mělo parkoviště sloužit jako veřejné. „V opačném případě by se museli návštěvníci, kteří jedou do areálu vozidlem, otočit na obratišti a vrátit se zpět. Tedy pokud se budou dodržovat platné podmínky užívání komunikace. Pokud ne, je teoreticky možné, aby parkovali i na tom soukromém parkovišti," připustil vedoucí stavebního odboru.


Kdy by tento ideální stav mohl nastat, ale není jasné a do značné míry záleží na vyřešení technického problému s výhybnami. „Sám za sebe mohu říci, že když se nám to povede v průběhu prázdnin, budu to považovat za velký úspěch," doplnil Michal Janče.