První zkušenosti s novým terénním vozidlem, začínají sbírat hasiči ze stanice Vimperk. Právě sem doputovala jedna z celkem deseti speciálních čtyřkolek určených pro hasičský záchranný systém v rámci celé České republiky.


A jak napovídají i zkušenosti vimperských hasičů z loňského roku, situace, kdy bude muset čtyřkolka do terénu na ostrý výjezd, na sebe nemusejí nechat čekat dlouho. není to tak dávno, kdy právě Vimpersko patřilo k regionům zcela zásadně postižených ledovkou a následnou kalamitou. Nejen obyvatelé samot byli začátkem prosince doslova odříznuti od světa a jen dostat se k nim se záchrankou by bylo prakticky nemožné.

Nastartováno a vyjíždí se na první jízdu v terénu na dohled od stanice.

Ačkoliv by podobné vozidlo užili hasiči i na jiných územních pracovištích HZS, s pořízením dalších se zatím počítat nedá, byť v hledáčku by jistě byla také oblast Lipenska. Jak poznamenal včera při předání nového terénního vozidla ve Vimperku ředitel HZS Jihočeského kraje Lubomír Bureš, bude záležet nejen na dostatku prostředků. „Čekáme i na to, jak se nový terénní vůz osvědčí, a to jak u nás, tak i v ostatních pracovištích v České republice," poznamenal ředitel HZS.


Vimperk byl podle jeho slov vybrán zcela záměrně, a to pro hornatý terén, který nasazení větší a těžší techniky hasičů znemožňuje. „Zcela jistě to bude velká pomoc. Ukázalo nám to i loňské cvičení na Šumavě, kde se prováděl zásah při lesním požáru v podmáčeném terénu. V takových podmínkách při rozsáhlém požáru jen přeprava materiálu je komplikovaná a taková technika citelně chybí. Hasiči pak musejí využívat těžkou techniku, která ne vždy je do lesního porostu nejvhodnější. Proto bude nové terénní vozidlo určitě vítaným pomocníkem," domnívá se Lubomír Bureš.

Samotná čtyřkolka je vybavená nejen radlicí na sníh, ale má i další vybavení včetně přívěsného vozíku. Ten slouží nejen k přípravě materiálu při vlastním zásahu, kdy jej lze využít k přiblížení hadic, sorbentů a podobně k místu zásahu, ale slouží i k přepravě samotného terénního vozidla, které bude přepraveno k místu zásahu. Takže slouží kombinovaně k přepravě materiálu i samotné čtyřkolky.

Zdroj: Deník/Miroslav Fuchs

Hasiči jsou jednou ze složek IZS, znamená to, že budou pomáhat s novou technikou i ostatním složkám, například zdravotnické záchranné službě s přepravou osob z hůře dostupného terénu. "Určitě, vozidlo dokáže evakuovat pacienta z nepřístupného terénu na jedné z uzpůsobených sedaček a samozřejmě máme zkušenosti i s pátráním po pohřešovaných a ztracených osobách na Šumavě, takže vozidlo lze využít i pro propátrání hůře přístupného terénu," doplnil ředitel HZS Jihočeského kraje Lubomír Bureš.

První jízda nového terénního vozidla přímo v terénu.

Podotkl, že nová technika nebude automaticky vyjíždět ke každému zásahu. "Bude samozřejmě záležet na tom, jak operační středisko vyhodnotí nutnost použití techniky při příjmu výzvy. V každém případě bylo již operační středisko informováno o tom, že ve Vimperku je taková technika k dispozici. Byl bych určitě nerad, aby docházelo k situacím, kdy se vyjede k zásahu a teprve následně se bude řešit, jak dopravit terénní vozidlo. Záležet bude na sloužících důstojnících operačního střediska, na nich je správně nutnost nasazení techniky vyhodnotit. Ve chvíli, kdy se vyjede k zásahu někam na Šumavu, je potřeba i vzhledem k různým dojezdovým vzdálenostem rozhodnout hned v prvních chvílích, zda bude nová technika něco platná, nebo by její nasazení bylo zbytečné. Samozřejmě se situace na místě samém může změnit a pak to bude na veliteli zásahu, zda si terénní vozidlo vyžádá," zdůraznil Lubomír Bureš. A podle toho, kam putovalo zbylých devět púodobných strojů v rámci České republiky, není vyloučeno, že si součinnost vimperských hasičů může vyžádat také operační středisko sousedního Plzeňského kraje v případě zásahu na Šumavě v místech spadajících pod územní pracoviště tamního HZS.

Ačkoliv si novou techniku začínají vimperští hasiči teprve osahávat, už první jízdy v terénu kousek nad stanicí ukázaly, že tenhle pomocník bude k nezaplacení. „Jednoznačně dobré, je to šikovné do složitého terénu míst, kam se nedostaneme s větší technikou. Má to ale dost vysoko těžiště, takže se musí hlavně na velkém svahu jet opatrně, ale jinak dobré," hodnotí první jízdy Jaroslav Kokeš. A kdyby měli vimperští hasiči tuhle techniku už loni, rozhodně by nezahálela. „Hodně by nám pomohla třeba u lesního požáru na Boubské, kde jsme museli tahat hadice dva kilometry," dodal.


Přeprava materiálu k vlastnímu zásahu je ale jen jednou ze situací, kdy by podobného pomocníka uvítali na vimperské stanici již dříve. „Loni v zimě jsme museli jet vyprostit záchranku, která zapadla v lese, když hledala jednoho pacienta. Kdyby v tu chvíli bylo potřeba být na jiném místě, bylo by to složitější," říká Patrik Sitter, který si včera vyzkoušel, jak se nový pomocník chová v terénu. „Musí se s tím jezdit s respektem, přece jen má vůz v některých případech tendenci nadzvednout se na dvě kola, ale když se s tím pojede opatrně, dá se vyjet i do hodně složitého terénu," doplnil.