Také jste se pozastavili na bílým asfaltem a mysleli si, že to je důsledek až příliš velké dávky soli, kterou jsou chodníky a silnice ve městě poházeny vinou námrazy? Není to tak. Asfalt je sice bílý, ale na vině je podle slov Martina Grožaje z prachatického střediska Správy a údržby silnic vápenec. „Posypová sůl má v sobě mnoho příměsí a jednou z nich je právě vápenec. Proto, když silnice nebo chodníky oschnou, zůstávají bílé," vysvětlil Martin Grožaj.


Dávkování posypové soli je nastaveno přímo na autě tak, aby sůl v co nejkratším intervalu zabrala a asfalt byl schůdný nebo sjízdný. To, že na chodníku nebo silnici zůstane větší množství krystalů soli, se stát může například při zpomalení nebo zastavení sypače nebo při ruční aplikaci posypového materiálu v ulicích města, kam se ani malá auta nedostanou.


To potvrdil také Rostislav Eichner, jednatel Technických služeb Prachatice. Fakt, že se místy objeví na silnici nebo chodníku více soli, než by bylo potřeba, připisuje zčásti používané technice a zčásti lidskému faktoru. „Ve většině případů se jednalo o pracovníky subdodavatelské firmy a o zaměstnance, kteří jsou u nás zaměstnáváni jen krátkodobě. Co se týká techniky, obsluha musí zastavit a zkontrolovat nastavení dávkovače, takže se někde může vytvořit víc prosolené místo," vysvětluje.


Možností by bylo využívat podobně jako silničáři solanku. „Tu ale zatím pro velkou techniku nepoužíváme. Máme k dispozici jednu posypovou nástavbu, která může k údržbě komunikací využívat solanku. V budoucnu plánujeme pořídit ještě alespoň jednu. Nicméně to znamená pořídit za dalšího půl milionu korun i solankové hospodářství. Snažili jsme se sice domluvit se správou a údržbou silnic na odběru solanky, ale silničáři sami mají velkou spotřebu a nemohou nám z kapacitních důvodů vyhovět. Navíc ve chvíli, kdy jsme na zimní údržbě v posledních letech zhruba tři sta tisíc korun ve ztrátě, musíme takovou investici hodně dobře zvažovat," dodal jednatel TS Prachatice Rostislav Eichner.