Selhání člověka, ke kterému v těchto případech došlo, má zabránit revoluční, ryze české, bezpečnostní zařízení Radioblok.Cestující, kteří včera využili k přepravě vlakové spoje mezi dvanáctou až čtrnáctou hodinou, čekala na jednom úseku výluka a náhradní autobusová doprava. Důvod byl jediný. České dráhy, Správa železniční dopravní cesty a tvůrce bezpečnostního zařízení firma AŽD Praha prezentovaly nové zařízení přímo na železniční trati mezi Strunkovicemi nad Blanicí a Prachaticemi.Simulovaly se zde situace, ke kterým může vinou lidského selhání na regionálních jednokolejných tratích, dojít. Nejprve se strojvůdce pokusil vyjet bez povolení ze stanice, následně simuloval průjezd stanicí, kde má pravidelnou zastávku, bez zastavení, třetí situace napodobila tu, k níž došlo před časem ve Vodňanech, kdy proti sobě vyjely dva vlaky. Jeden s povolením, druhý bez povolení. Ve všech případech zařízení Radioblok zafungovalo bezchybně a vlaky zastavilo. Stejně bezchybně nepovolilo dispečerovi na stanici v Prachaticích vytvořit vlakovou cestu tak, že proti sobě pošle dva vlaky na jednu kolej.Pilotně by mělo zařízení Radioblok začít svůj zkušební provoz právě na trati mezi stanicemi Číčenice – Prachatice – Volary zhruba v květnu. „Druhou tratí, která by měla být systémem Radioblok vybavena, bude vedlejší regionální trať ze Strakonic do Volar přes Vimperk,“ ubezpečil náměstek pro provoz Služby železniční dopravní cesty Jaromír Kadlec.Radioblok je nový bezpečnostní systém, který je vytvořen právě pro regionální tratě bez husté dopravy. „Bude eliminovat lidské činitele, kteří doposud zajišťovali bezpečnost dopravy na této trati. Dá se říci, že systém nedovolí, aby znovu došlo k nehodám, které na této trati v minulosti byly. Kontroluje jak dispečera, tak strojvůdce, kteří na trati vedou hnací vozidla,“ uvedl generální ředitel společnosti AŽD Praha Zdeněk Chrdle.Podle náměstka generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonína Blažka by měl být včerejšek signálem pro veřejnost, že České dráhy pokročily v zajištění větší bezpečnosti na regionálních tratích. „Nadále eliminujeme vliv lidského činitele a dokážeme zabezpečit případné chyby, které mohou nastat v řízení provozu nebo v obsluze hnacích vozidel tak, aby nedošlo k dalším nehodám,“ dodal s tím, že ve chvíli, kdy České dráhy obdrží schválení od Drážního úřadu, budou pokračovat i na dalších tratích a spolu s tím s vybavováním dalších hnacích vozidel. Spuštění bezpečnostního zařízení vítá i generální inspektor Drážní inspekce Roman Šigut. „Na této trati se staly celkem tři závažné mimořádné události. Již po první jsme doporučovali, aby tato trať byla více zabezpečena, protože se sice jedná o regionální trať, nicméně s velkou frekvencí. To riziko jsme viděli,“ zdůraznil generální inspektor.Náklady na pilotní zabezpečení regionální trati vyjdou zhruba na dvacet milionů korun. Polovinu z toho hradí SŽDC za stacionární stanici, druhou polovinu investují České dráhy do vybavení mobilních jednotek do souprav Regionova. Zcela zásadní informace nyní putuje ke všem dopravcům, kteří budou chtít využívat železniční tratě zabezpečené systémem Radioblok. „Úloha SŽDC bude teď ohromná a velmi nepříjemná. Jakmile začne normální provoz Radiobloku, nepustíme na tuto trať jediný vlak, který nebude mít radiové vybavení,“ vzkázal dopravcům za Službu železniční dopravní cesty náměstek Kadlec.