První ostrý výjezd měli včera ráno prachatičtí silničáři. Martin Grožaj z prachatické Správy a údržby silnic potvrdil, že první technika vyjela okolo třetí hodiny ráno na Kvildsku.

Technika se chystá na zimní období.

Právě tam totiž napadlo zhruba pět centimetrů sněhu. „Na silnice vyjely traktory s pluhy," uvedl s tím, že cestáři zatím nedrží čtyřiadvacetihodinovou dispečerskou službu pro zimní údržbu. Včera ale stačilo jen jedno prohrnutí. Službu na případnou údržbu silnic v této chvíli drží jeden člověk, který při své běžné práci sleduje počasí. „V každém středisku správy na Prachaticku je v tuto chvíli v pohotovosti také řidič auta s inertním posypem a řidič traktoru s pluhem," popsal Martin Grožaj současnou situaci. Dodal ale, že dispečink možná začne fungovat už o tomto víkendu. Stálá služba by se zatím zbytečně prodražovala.


Sklady prachatických silničářů jsou plné jak chemického, tak i inertního posypu. „Zvětšili jsme sklady, abychom mohli nakoupit sůl za letní ceny, v průměru nás tak stojí tuna dva a půl tisíce korun," upřesnil s tím, že soli mají na Prachaticku na pět tisíc tun a štěrku pak dalších čtyři tisíce tun. „To by na zimu mělo stačit," doplnil.

Za vraty nové zásobní haly je uskladněna část zásob silničářů. Kromě soli využívají silničáři k zimní údržbě i inertní materiál. I ten je uskladnění na skládce pod Žernovicemi.
Zásoby posypu:
V této chvíli mají cestáři ve skladu 4777 tun soli. V Prachaticích 2500 tun, ve Lhenicích 700 tun a ve Vimperku 1500 tun. Což by mělo vystačit na celou zimu v případě, že nebude extrémní náledí. Další 4000 tun mají inertního posypu v Prachaticích a 700 tun ve Lhenicích a Vimperku. 


Štěrk, který silničáři během zimy na silnice vysypou, pak musejí zjara zase uklidit. Nevýhodou ale je, že ho nelze opětovně použít, protože jeho čištění by bylo dražší než nákup nového. „Inert ale nevyhazujeme. Použijeme ho na dosypávání krajnic nebo jako podloží pod potrubí," uzavřel Martin Grožaj.