Navíc nikdy nemohou dopředu vědět, zda by byl jejich případný průjezd na červenou zaznamenán či monitorován. proto i ti, kteří dříve nejvyšší povolenou v obci často překračovali, semafor neobelhávají a jezdí tak podle předpisů.


„Semafor je zařízení, které zkrotí i neukázněné řidiče. Podobně měly fungovat i informační radary u silnic, před těmi ale mnozí řidiči respekt nemají,“ myslí si vedoucí technicko správního úseku prachatického závodu Správy a údržby silnic Jihočeského kraje Martin Grožaj. Podle něho spočívá výhoda semaforu v tom, že při průjezdu na červenou mohou být řidiči za přestupek potrestáni. „U informačních radarů si naopak zvykli, že pokud projedou větší rychlostí, žádná sankce je nečeká,“ zdůraznil Grožaj.


Semafor si dokonce pochvalují i samotní řidiči, kteří Němčicemi denně projíždějí. Takových je zhruba čtyři tisíce, alespoň podle monitoringu, který obec před instalováním zařízení prováděla. „Samozřejmě, dokud tam byla jen čtyřicítka, zpomaloval jsem až za ní. Tam už mohla stát kontrola, často jsem to ale přesto riskoval. Ten semafor ale na červenou projíždět nemohu,“ konstatoval řidič, který si nepřál uvést své jméno.


Podle vedoucího prachatické dopravní policie Ladislava Kvasničáka by se semafor mohl objevit i v dalších obcích. Musel by to ale být semafor stejného, nebo podobného typu, jaký mají v Němčicích. „Svůj význam má semafor především za šera a v noci, v úseku je i přechod pro chodce, který je tímto opatřením dobře chráněn,“ řekl Kvasničák s tím, že do obce pravidelně posílá i preventivní hlídky, které sledují funkci zařízení.


Semafor pořídili v Němčicích za peníze z projektu Zlepšení dopravní infrastruktury, část nákladů hradila i dotace z Programu obnovy venkova. „Vlastní semafor stál asi 230 tisíc korun, s příslušenstvím potom o necelých sto tisíc více,“ uzavřel starosta Němčic Radek Rypota.