V každém chlapovi zůstává kousek kluka. A kdo někdy viděl rozzářené oči malého kluka, když trhá vánoční papír z krabice, ve které se ukrývá vysněné autíčko, dovede si představit tváře dobrovolných hasičů, kteří ve čtvrtek přišli okouknout zbrusu novu cisternu.


Je to chvíle, na kterou se prostě nezapomíná, shodli se všichni. I když se o autu za skoro čtyři a půl milionu korun rozhodně nedá mluvit jako o hračce, prožili si volarští dobrovolní hasiči ve čtvrtek určitě předčasné Vánoce. A dárek to byl rozhodně zasloužený. V garážích jim totiž stojí technika, kterou si jako novou mohou pamatovat spíše rodiče některých současných členů sboru. Bývalý dlouholetý velitel SDH Volary František Rokůsek starší patří mezi ně. „Naposledy jsme novou cisternu pro náš sbor přebírali na jaře 1984. Je jasné, že pokrok jde ohromně dopředu a rozdíl mezi technikou, kterou jsme přebírali před třiceti roky a tou dnešní, je ohromný," hodnotí nový vůz s oprávněnými zkušenostmi. Konec konců, byl u toho, když do Volar hasičům přivezli první velkou cisternu v roce již 1968.

Jako první se spolu se zástupci dodavatele podívali pod kapotu a do každého zákoutí nové cisterny volarští hasiči a zástupci města Volary.
„Řidičů strojníků, kteří budou nový vůz ovládat, je deset. Každý z nich se bude muset postupně naučit vozidlo ovládat. Přece jen je to nové a drahé auto, které má i jiné jízdní vlastnosti, než stará cisterna," zdůraznil velitel SDH Volary Jaroslav Vlas. Předání nové cisterny se účastnili hlavně ti dobrovolní hasiči, kteří měli volno. Na oplátku je teď čeká získané poznatky předat ostatním.


Mezi prvními, kdo si mohli osahat novou posilu SDH Volary, byl také řidič strojník Jiří Pešek. „Je to hezký pocit. A taky nezvyk, protože zatím jezdíme s cisternami starými přes třicet let. Teď budeme hodně času trávit při zkušebních jízdách a zkoušením, co všechno nový vůz umí a jak se chová," podělil se o první pocity z nového vozu Jiří Pešek. Fakt, že volné chvíle teď bude hodně často trávit studováním manuálu k novému vozu, má svůj jasný důvod. Spolu s dalšími dvěma řidiči, kteří byli při předávání nové cisterny, ho totiž čeká zaškolování i zbylých řidičů SDH Volary. „Místo mechanizace ve starých autech, která máme, je tu hodně hydrauliky a elektroniky, takže to řidičům přináší i více pohodlí a možností. Každopádně složité teď bude poznat auto do posledního detailu," dodal Jiří Pešek.


Přes všechny problémy, které dodání nového vozu pro volarské hasiče provázely, platí, že konec dobrý, všechno dobré. I když starostka Volar Martina Pospíšilová připouští, že to občas byly docela nervy. „Porodní bolesti rozhodně nebyly malé. Když to vezmu od určení požadavků přes výběr auta a zadání výběrového řízení až po opakované prodlužování dodávky vozu, byly to opravdu nervy," říká Martina Pospíšilová.

A tohle už je nová krasavice do hasičské zbrojnice.
A nervy to prý byly i proto, že vozidlo hasičům město pořizovalo s přispěním dotací. „Stačilo, aby vůz firma dodala o několik dnů později, a přišli bychom o dotace, což si nemůžeme dovolit. S dalšími skoro dvěma miliony náš rozpočet nepočítal, takže by to byla dost svízelná situace. Ale dneska už mám pouze radost, že se podařilo vybrat takový vůz a že všechno nakonec klaplo," neskrývala starostka fakt, že se všem docela ulevilo. A skoro bylo slyšet ránu, jak jim spadl kámen ze srdce.


Chvíli to ale trvalo. Převzít od dodavatele speciální vůz za 4,5 milionu není jako koupit si housku na krámě. Samotná přejímka trvala bezmála tři hodiny. „Momentálně jsem zhruba v polovině předávání, ale zatím jsem nenašel jedinou závadu nebo nedostatek. S ohledem na to, že do pořízení vozu vkládal své prostředky i Jihočeský kraj, může následovat i kontrola dotace. To znamená vzít do ruky smlouvu, zadávací podmínky a dodanou techniku a vše překontrolovat, zda to sedí. Takže ten, kdo vozidlo přebírá, je v konečném důsledku zodpovědný, že je vše podle smlouvy," vysvětlil přítomný zástupce HZS Jihočeského kraje Jiří Chmel.
„Určitě to bude pro naše hasiče veliká pomoc. Tenhle vůz při jeho výkonu bude rychlejší, takže naše auta při výjezdu k zásahu určitě už nebudou brzdou v provozu. Rozhodně bych popřál, aby nové vozidlo dobře sloužilo a aby ti chlapi, kteří ho budou používat, s ním byli spokojení," popřál nakonec hasičům František Rokůsek starší.

První instruktáž absolvují řidiči strojníci. Ti pak budou ostatní řidiče, kteří nemohli být na místě přejímky, školit sami.
Podobných příležitostí, jakou zažívají volarští hasiči, nebývá ale v jednotkách dobrovolných hasičů mnoho. Připouští to také koordinátor a metodik oddělení služeb HZS Jihočeského kraje Jiří Chmel. „Toto vozidlo bylo pořízeno zčásti z peněz ze státní dotace a příspěvku Jihočeského kraje. Máte ale pravdu, že jsou to spíše jednotky než desítky vozidel. Zpětně se několik let daří předat nový vůz dvěma sborům dobrovolných hasičů v rámci Jihočeského kraje," uvedl. Obnovit zastaralou techniku by bylo rozhodně potřeba u všech sborů dobrovolných hasičů. „Vždy záleží na stavu techniky u dané obce. Z pohledu profesionálních hasičů víme, kde se stavem techniky nejvíce bojují, ať je to dáno jejím stářím, nebo technickým stavem. Ale vždy je to i o možnostech dané obce," doplnil.


V případě volarského sboru rozhodlo o přidělení dotací i to, že město Volary bylo ochotno doplatit nemalou částku na nový vůz. „Jedním z důvodů je zařazení volarského sboru mezi Jednotky požární ochrany II a také to, že dlouhodobě používají techniku, která je i morálně velmi zastaralá," dodává Jiří Chmel a souhlasí s názorem volarských hasičů, že nová cisterna pro ně bude velkým přínosem. „Je to rozhodně velký rozdíl mezi tím, co jsou dnes zvyklí používat. Ale takových vozidel by na Prachaticku bylo třeba určitě víc," dodal.