Podle oficiálního vyjádření České školní inspekce, které uveřejnila na svých webových stránkách, je ověřování výsledků žáků v počátečním vzdělávání výhodné jak pro její potřeby, tak i pro samotné žáky.


„Česká školní inspekce vnímá ověřování výsledků žáků jako jeden z mnoha hodnotících nástrojů pro komplexní posouzení školy v intencích školského zákona," uvádí ve svém oficiálním vyjádření. I přes to se zvedla na některých místech České republiky nevole ze strany rodičů, kteří mají obavy z toho, že testy děti rozdělují na chytré a méně chytré.


„Mě testování určitě nevadí, nevidím důvod, proč by syn neměl vyplnit test a zjistit tak, jak zvládá učivo," říká Jana Tetourová z Prachatic.


Proti není ani další maminka školáků, Hana Fialová. „Sice dcera ani syn nyní testováním neprocházejí, ale určitě nic proti němu nemám. Navíc, děti chodí do základní školy ve Vodňanské ulici a myslím si, že jsou tam na testy dobře připravení," říká.


Ve chvíli, kdy školáci usednou před počítače k testům, jsou nejen obeznámeni se způsobem vyplňování ze strany vyučujícího, ale nejprve si vyzkoušejí i několik otázek v takzvaném tutoriálu, aby se mohli před testem „na ostro" zeptat na to, co jim není jasné.


Na testy mají podle předmětu mezi čtyřiceti až šedesáti minutami, děti, které mají specifické poruchy učení, mají čas delší, navíc u cizího jazyka mají přizpůsobený i poslech.


„Musím říci, že mám radost z toho, že děti k testům přistupují zodpovědně, není to jen bezhlavé zaklikávání, dávají si s tím práci," říká ředitelka Základní školy T.G.M. ve Vimperku Dagmar Rückerová.


Podle jejích slov ale děti motivují k tomu, aby u testů opravdu uvažovaly. „Ukazuje se, že největším problémem je porozumění otázce. Je znát, zda děti čtou, nebo ne. Porozumění textu je asi největší slabinou," zhodnotila.


„Když srovnám test z matematiky a češtiny, tak český jazyk pro mě byl možná trochu těžší," říká Petr Koblenc z páté třídy základní školy ve Vodňanské ulici. Celkově prý testy z českého jazyka a matematiky těžké nebyly.