Inspirace

Vznik nové prodejny je inspirován sesterskými družstvy ve Skandinávii, kde podobný druh prodejen funguje již řadu let. Podle Lukáše Němčíka se zákazníci mění a je tedy na čase, aby se obchody začaly jejich potřebám více přizpůsobovat. „Myslíme si, že právě v menších a středních městech má koncept automatických prodejen největší potenciál kvůli měnící se struktuře zákazníků, z nichž stále větší část vyžaduje maximálně flexibilní služby. V těchto lokalitách jsou navíc například v podvečerních hodinách či o víkendech často otevřeny jen velké obchody na okrajích, které jsou dostupné mnohdy jen autem. Pro rychlé nákupy je neustále otevřený automatický obchod v pěší dostupnosti ideální řešení,“ upřesňuje Němčík.
Podle vedení COOP jsou automatické prodejny dobrou alternativou i k populárním rozvozům, protože jsou vhodné i pro menší nákupy a jsou i časově více flexibilní. „Za důležité také považujeme i naše soustředění se na regionální potraviny. Prodáváme například pečivo z místních pekáren či uzeniny od místních řezníků. Nedává smysl, aby tento druh zboží složitě cestoval po republice, jak je tomu u nadnárodních řetězců,“ doplňuje Němčík.

Novinka budí pozornost mezi místními obyvateli. Ti, kromě provozu prodejny, řeší i osud prodavaček. Podle komentářů na sociálních sítích některé z nich mají přijít o práci. To ale popírá vedoucí prodejny Miroslava Pilná. „To je nesmysl. Všech pět, které jsme tady pracovaly, zůstáváme,“ říká prodavačka. Ta zde pracuje 30 let a od roku 2000 jako vedoucí. Aktuálně je podle ní nutné najet na správný systém doplňování zboží. "Doba se vyvíjí, takže taková prodejna si své zákazníky najde," dodala.

Pomoc pro Ukrajinu.
Palermo je plné, ve Vodňanech je 86 uprchlíků

Nadešel čas

Podle Pavla Kozlera, výkonného ředitele agentury Knowinstore, která stojí za technickým řešením celého konceptu, je masivní nástup digitalizace v obchodě jenom otázkou času. „Ve světě vznikají různé koncepty bezobslužných prodejen, například v takových zemích jako je Jižní Korea, jsou tyto obchody již zcela běžnou věcí. Velký rozvoj lze registrovat také ve skandinávských zemích nebo západní Evropě. Pečlivě sledujeme současné trendy v maloobchodu a ty nejlepší příklady ze zahraničí se snažíme přenášet do České republiky. Aktivně propojujeme dva světy – vývojářské společnosti a tradiční retailové sítě. V tomto případě jsme nasadili vlastní inovativní řešení, které je nejen efektivní, ale také finančně dostupné. Proto je dobře využitelné i v českých podmínkách,“ představuje strakonický model Pavel Kozler.

Podmínky

Základem pro možnost nakupovat v automatickém obchodě je bankovní identita, kterou dnes fakticky mají všichni, kteří používají elektronické bankovnictví. „Už teď je jisté, že díky ní jsme schopni vyřídit více věcí online a šetří nám čas i starosti třeba se spoustou hesel. Lidé si mohou třeba zkontrolovat doklady, vyřídit daně, přihlásit se k online službám soukromých firem, založit účet nebo využít digitální podpis. A nově také nakupovat i po zavírací době obchodu, což je jednoznačně inovace, kterou oceníme všichni,“ říká členka představenstva ČSOB Michaela Lhotková. Bankovní identitu dnes poskytuje většina velkých bank a za minulý rok ji využilo více než 700 000 uživatelů. V současné době je do bankovní identity zapojeno pět bank.
Zákazníci si dále pro nákup musí stáhnout speciální aplikaci, která po prvním přihlášení prostřednictvím bankovní identity pro ně bude při každé návštěvě obchodu generovat unikátní QR kód umožňující vstup do prodejny. Každý návštěvník prodejny bude díky tomuto systému jednoznačně identifikován a není tedy například problém ani v okamžiku, pokud bude najednou nakupovat více zákazníků. Opustit prodejnu s nákupem bude možné až po ověření platby. Ta probíhá kartou prostřednictvím samoobslužné pokladny.

Dernisáž výstavy Žena 2021 a předávání cen.
OBRAZEM: To byla výstava Žena 2021 v Rytířském sále strakonického hradu

Bezpečnost

Celý prostor prodejny je v návaznosti na zavedení nového konceptu nově pod kompletním dohledem kamerového sytému napojeného na pult centrální ochrany. Toto napojení umožní řešit případné komplikace i případnou ochranu proti nepoctivým zákazníkům. V případě nutnosti je možné využít nouzové tlačítko či se spojit s vzdálenou ostrahou.
Pro veřejnost byla včera prodejna přístupná během odpoledne. Řada nakupujících se přišla podívat na její novou podobu. „Je to malá prodejna, kam chodím nakupovat už roky. Jsem tady spokojená. Líbí se mi, že je samoobslužná, protože to znám například z Kauflandu a vyhovuje mi to. Ještě si vyzkouším automatické nakupování,“ svěřila se včera odpoledne Hana Š. ze Strakonic.
Během tří měsíců má automatická prodejna vzniknout i v Českém Krumlově.

Jak nakupovat
1. Stáhněte si mobilní aplikaci Contio.
2. Zaregistrujte se do aplikace Contio – automatická prodejna COOP Strakonice.
3. Pro vstup do obchodu použijte QR kód ve svém mobilním telefonu.
4. Vezměte si košík a nakupujte.
5. U pokladny naskenujte zboží.
6. Potvrďte nákup a zaplaťte platební kartou/mobilním telefonem.
7. Pro odchod z prodejny naskenujte opět QR kód z aplikace.

Strakoničtí policisté hledají svědky sobotní nehody u Hvězdy.
Strakoničtí policisté hledají svědky sobotní nehody u Hvězdy

Bankovní identita

Bankovní identita lidem usnadňuje život a zbavuje je části starostí při vyřizování na úřadech i ve firmách. Je způsobem, jak bezpečně, jednoduše a zdarma prokazovat totožnost v digitálním prostředí, navíc bez ohledu na provozní hodiny. Používá se stejně, jako funguje přihlašování k internetovému bankovnictví.
Klienti bank se můžou díky bankovní identitě přihlašovat do portálů státních úřadů a prostřednictvím digitální platformy Bank ID i do klientských zón soukromých firem. V průběhu letošního roku se očekává další napojení soukromých společností a nových služeb eGovernmentu, kde bankovní identita pomůže usnadnit život. Firmám bankovní identita přináší zjednodušení podnikání, více klientů a jejich rychlejší a pohodlnější obsluhu. Bankovní identita usnadňuje uživatelům přihlašování, ověřování a potvrzování transakcí a nejnověji i digitální podepisování dokumentů. Možností využití služeb bankovní identity bude stále více.

Bankovní identita v Česku
- 4,4 milionu unikátních uživatelů
- 700 000 unikátních přístupů za rok 2021
- 5 zapojených bank
- využívána aktuálně ve více než 100 státních, veřejných a komerčních službách

Zabezpečení proti krádežím
- Každý zákazník je jednoznačně identifikován prostřednictvím bankovní identity
- Prostor automatických prodejen je kompletně pokryt kamerovým systémem
- Prodejna je napojena na pult centrální ochrany, přičemž při každém vstupu zákazníka do prodejny je systém aktivován