"Účinný způsob, jak zpomalit virální šíření dezinformací a škodlivého obsahu, schopných způsobit škodu v reálném světě, je omezit jejich předávání," uvedl Facebook ve svém oficiálním prohlášení.

Zdroj: Youtube

Jak upozorňuje server Manipulatori.cz, společnost Facebook už k tomuto kroku přistoupila v případě platformy WhatsApp, která byla v minulosti také často využívána k šíření falešných zpráv (fakenews).

Facebook nechce opakování indické tragédie

Impulsem byl případ z Indie, kde šíření dezinformací skupinou uživatelů WhatsApp vedlo k vypuknutí davového násilí, které mělo za následek nejméně 25 ztracených lidských životů.

Lež s fotografiemi. Zprávy o protestech v Berlíně provázely snímky z jiných akcí

Šlo o rozšíření falešné zprávy o dětských únosech, které vedlo konkrétně ve městě Hajdarábád v jihovýchodní Indii k lynčování náhodné skupiny lidí, jež se provinila jen tím, že kolemjdoucím dětem nabídla čokoládu. Indové totiž zprávám často slepě věří, protože digitální vzdělanost je v některých oblastech této země velmi nízká.

Od ledna loňského roku proto na WhatsApp platí pravidlo, že maximální počet osob, jimž se dá jedna a ta samá zpráva odeslat, je pět lidí.

Pozor na volby

Od 3. září 2020 se tato zásada rozšířila i na Messenger. „Věříme, že kontrola šíření dezinformací je zásadní, protože pokračuje globální pandemie Covid-19, a směřujeme k velkým volbám v USA, na Novém Zélandu a v dalších zemích. Podnikli jsme kroky, abychom lidem poskytli větší transparentnost a přesné informace,“ uvádí Facebook ve svém oficiálním prohlášení.

Deník proti fake news.Zdroj: DeníkOdkazuje přitom na probíhající prezidentskou kampaň ve Spojených státech, s níž už má nepříjemnou zkušenost – v minulosti čelil několika vyšetřováním, proč umožnil před americkými prezidentskými volbami šíření falešných a manipulativních zpráv.

Podle průzkumu Pew Research Center z roku 2016 používaly Facebook dvě třetiny jeho amerických uživatelů i k získávání zpráv a před prezidentskými volbami byli silně polarizovaní. Facebook také přiznal, že identifikoval asi tři tisíce reklam objednaných z Ruska v celkové hodnotě 100 tisíc dolarů (2,5 milionu korun), které přijal a které se v jeho platformě zobrazily přibližně 10 milionům Američanů.

Facebook - Ilustrační foto
Jak se tvoří veřejné mínění? Pozor na Facebook i dezinformační weby

Současné omezení hromadného přesílání zpráv přes Messenger Facebook dále zdůvodnil tím, že chce pomoci „omezit úsilí těch, kteří chtějí způsobit chaos, zasít nejistotu nebo neúmyslně podkopat přesné informace“.

„Chceme, aby byl Messenger bezpečnou a důvěryhodnou platformou pro spojení s přáteli a rodinou,“ uvedla společnost.