Zdroj: DeníkMísto dvou stovek jen oči pro pláč. Tak by se dal popsat příběh Lenky, která se rozhodla na bazarovém portálu prodat dětské brusle. Chtěla za ně dvě stě korun a byla ráda, že se na její inzerát v podstatě hned ozval zájemce. Lence poslal e-mail s internetovým odkazem, který ji zavedl na stránky, které se tvářily jako skutečná přepravní společnost. Důvěřivá žena pak vyplnila údaje o platební kartě. To neměla dělat, protože zloděj, který se za přepravní společností skrýval, z Lenčina účtu ve třech platbách odčerpal 80 tisíc korun. Žena se stala obětí bazarového podvodu.

Podvodníci v internetových bazarech našli další příležitost, jak si přijít k nekalému výdělku. „Trh s použitým a vintage zbožím v posledních letech prudce vzrostl. Je to způsobeno tím, že se mnoho lidí začíná chovat ohleduplněji k životnímu prostředí, nechtějí věci vyhazovat, přičemž si zároveň chtějí přivydělat na věcech, které už nepoužívají,“ vysvětlil ředitel produktové divize pro střední Evropu společnosti Visa František Jungr.

Nízká cena, žádné komplikace. Jenom peníze předem. Tak často vypadá vábení podvodných e-shopů:

V případě e-shopů přicházejí zloději s inovacemi. Novým trendem je kupříkladu otevření či propagace falešného e-shopu na sociálních sítích. Ilustrační snímek
Pozor na nekalé e-shopy, podvodů přibylo čtyřnásobně. Přečtěte si, jak nenaletět

Lenčin případ byl nejčastější a také nejnebezpečnější formou bazarového podvodu. Taktikou podvodníků bývá založení falešného profilu na webových stránkách nebo zneužití legitimního účtu, aby vypadal důvěryhodněji. Profil má obvykle i nějaké dobré recenze.

„Potenciální kupec zboží, které jste zveřejnili na prodej, vás kontaktuje na webu a požádá vás o e-mailovou adresu nebo telefonní číslo, aby urychlil proces. Případně vás může kontaktovat prostřednictvím SMS nebo aplikací pro komunikaci, pokud jste v inzerátu uvedli své telefonní číslo,“ přiblížil Jungr.

Jak fungují podvody na internetových bazarech? Podívejte se ve videu:

Zdroj: Youtube

Podvodník následně využije klasickou phishingovou techniku, když pošle odkaz na některou z přepravních společností, které ale s tímto podvodem nemají nic společného. „Slouží k nalákání oběti k přihlášení do banky ‚pro přijetí platby za zboží‘. Zde musím podotknout, že je to obrovský nesmysl. Pokud chce někdo něco prodat a má obdržet finance, tak buď hotově, anebo stačí předat číslo účtu nebo telefonní číslo zájemci, a ten finance pošle,“ podotkl expert Komerční banky na prevenci platebních podvodů Marek Macháček.

Zkouší různé finty

Jungr doplnil, že podvodník se často zaměřuje na nové prodejce na platformě, kteří nemusejí být obeznámeni s procesem prodeje, takže k nalákání oběti používají různé finty. Například: „Stačí, když mi pošlete svou e-mailovou adresu a já vaše zboží koupím.“

Jak nenaletět:

Jako užitečný návod, jak rozpoznat podvodné útoky, může posloužit Kybertest.cz, který připravila Česká bankovní asociace. V něm si každý může vyzkoušet svou zdatnost v kybernetické bezpečnosti.

Škody takového podvodu mohou být značné, zvlášť když oběť svěří útočníkovi svoje přístupové kódy k účtu nebo mu předá údaje o kartě a ještě mu schválí notifikaci od banky. „Průměr bych odhadl na zhruba osmdesát až sto tisíc korun na úspěšný podvod tohoto typu,“ upřesnil Macháček.

Prodávající by tedy měli být ostražití. Podle Jungra by měli třeba zbystřit, jestliže je potenciální kupec kontaktuje na jiné platformě než na stránkách bazaru. Například pomocí aplikace Whatsapp. Stejně tak, když navrhuje platbu nebo vyzvednutí kurýrem prostřednictvím známé webové stránky, ale nikoliv webu bazaru. Podvodník také může nabízet více peněz, než je požadovaná částka, aby prodávajícího nalákal. Pokud naopak někdo něco kupuje, může podvodník požádat o zaplacení zálohy na potvrzení prodeje.

Vyberete produkt, zaplatíte, čekáte. A pak se po e-shopu slehne zem:

Podvodné e-shopy přitom využívají nejen totožný vzhled, jakým disponují ty legitimní, ale také oficiální loga společností nebo i stejný název internetové domény
Češi hazardují s penězi. Lákavá nabídka na internetu může přijít pěkně draho

Z těchto znaků také vyplývá, jak se proti podvodníkům bránit. „Zákazníci by se měli pokud možno vyvarovat kontaktu s potenciálním kupujícím jinými kanály než prostřednictvím interního chatu platformy bazaru. Pokračováním prodeje mimo webové stránky nemůže online bazar v případě podezřelých aktivit zasáhnout,“ varoval Jungr.

Důrazně doporučil, aby lidé nikdy neklikali na odkazy, které jim kupující pošle. „Veškeré platby nebo doručení zboží by měly být vyřizovány prostřednictvím daného bazaru nebo osobně,“ doplnil.

Jenomže narůstající počet bazarových podvodů ukazuje, že lidé zlodějům naletí stále častěji. V takovém případě by se oběť měla ihned ozvat své bance a nechat zablokovat údaje o své kartě.

Místo úspěšného prodeje zboží z druhé ruky je podvodník okrade o tisíce korun či osobní data. Útoků na internetových bazarech přibývá:

On-line nákupy jsou v posledních letech velmi využívané.
Bazaroví podvodníci s fintou „naruby“. Miliony končí i na kryptoměnových účtech

„Doporučuji nejdříve vše blokovat a až pak se ptát, co odešlo. Dost často se totiž lidé zajímají, o co přišli ve chvíli, kdy o finance přichází. Prioritou má být neprodleně dalšímu podvodnému jednání zabránit. Otázky počkají a bude na ně čas,“ poradil Macháček.

Následně by se oběť takového podvodu měla obrátit na policii. Měli by uschovat veškeré důkazy a nemazat konverzaci s podvodníkem. Když už se stane člověk obětí podvodu, měl by se z toho poučit. „Bohužel máme některé klienty, kteří i přes ztrátu financí a několikeré upozornění ze strany našeho oddělení naletí na stejný podvod i vícekrát. Či hůř, naletí i na další běžné podvody na internetu,“ dodal expert Komerční banky.

Zdroj: DeníkPočet kybernetických útoků na klienty tuzemských bank roste už několik let. Jen za prvních šest měsíců letošního roku jich bylo přes třicet jedna tisíc. Celkové škody jdou do stovek milionů. Deník.cz ve spolupráci s Českou bankovní asociací přichystal pokračování seriálu Digitální podvody – jak bránit své peníze. Vše k tématu najdete každou středu na www.denik.cz.

Díly seriálu

• 22. 11. - Podvodné e-shopy
• 29. 11. - Investiční podvody
• 6. 12. - Milostné dopisy a výhry
• 13. 12. - Bazarové podvody
• 20. 12. - Bílí koně
• 27. 12. - Podvodné telefonáty seniorům