Někteří odborníci ale očekávají, že by již nadále růst neměla. Dosavadní růst ceny ropy na mezinárodních trzích se totiž zastavil. Navíc členské země OPEC, které na trhu hrají významnou roli, lehce zvýší těžbu.

„Kartel a jeho spojenci se o předminulém víkendu dohodli na koordinovaném postupném navyšování těžby od srpna dále, což vyvolává další tlak na pokles ceny ropy,“ uvedl hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Areál MND v Lužicích den po ničivém tornádu.
Těžba ropy je proti živlům chráněná, zní z moravského Texasu. I proti tornádu

Zpoždění českého trhu oproti mezinárodnímu je důvodem růstu ceny pohonných hmot také podle analytika společnosti Akcenta Miroslava Nováka. „Proto jsme i ve druhé polovině července viděli, že došlo k růstu cen, ačkoli na mezinárodním trhu už cena stagnovala,“ řekl Deníku Novák.

Koruna vůči dolaru oslabila

Horší cenové podmínky pro české zákazníky podle něj ještě prohloubil oslabující kurz koruny vůči americkému dolaru, za nějž se ropa na mezinárodním trhu nakupuje. „Ceny pohonných hmot by se ale neměly dále zvyšovat,“ tvrdí Novák.

Dosavadnímu růstu ceny pohonných hmot napomohla rovněž rostoucí poptávka. „Stoupají přepravní výkony zejména v silniční nákladní dopravě a stoupá i stavební výroba, což jsou odvětví náročná na spotřebu nafty,“ řekl Deníku Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.

Rozvoj carsharingu patří mezi cíle Klimatického plánu hlavního města do roku 2030.
Sdílení aut je v kurzu. Využívá jej přibližně desetina Pražanů

Šéf Unie nezávislých petrolejářů Ivan Indráček vysvětluje růst ceny benzínu vyšší poptávkou způsobenou letní sezonou, kdy lidé jezdí na dovolenou. „V létě je na něj vždycky větší tlak, protože je palivem pro osobní vozy. Vždy se jimi jezdí výrazně víc, obzvlášť nyní, když jsou lidé na cestování nadrženi,“ řekl Indráček.

Přesto na tom čeští motoristé nejsou tak zle. „Ve srovnání s Evropou patříme mezi země, kde je cenová úroveň nižší,“ dodal Loula.