Navrhovatelé konkrétně napadali zvolení Petra Holického (ANO 2011), Jaroslava Berky (ANO 2011), Jaroslavy Sýkorové (ČSSD), Václava Fála (Občané pro Budějovice), Jana Pikouse (KSČM), Petry Šebestíkové (TOP 09), Petra Petra (KDU-ČSL), Martina Staška (ODS). Soud měl rozhodnout, že v těchto volbách byli řádně zvoleni Svatomír Mlčoch, Tomáš Malina (oba Společně), Stanislav Rataj (Doma v Budějcích), Václav Kupilík (Strana svobodných občanů), Walter Matlášek (Úsvit pro Budějovice), Miroslav Beneš (Toryové), Vladislav Smrčka (Jihočeši 2012 a Sport) a Světlana Procházková (Ženy 2014).
Navrhovatelé označují za protiústavní tzv. uzavírací klauzuli vyřazující kandidáty stran, které získaly méně než pět procent hlasů. Podle nich omezuje volnou, respektive svobodnou soutěž politických sil v demokratické společnost a práva občanů.
Z důvodové zprávy nevyplývá, že by zákonodárce při zavádění klauzule sledoval určitý legitimní cíl, a nevyplývá z ní ani potřebnost zavedení klauzule. Krajský soud má řízení přerušit a předložit Ústavnímu soudu návrh na zrušení této klauzule.
Navrhovatelka má zato, že je zásahem státní moci do práva občanů na územní samosprávu. Vytváří zcela umělou hranici, která nereflektuje specifičnost konkrétní volební oblasti a která způsobuje, že kandidáti, kteří obdrží dostatečný počet hlasů přesahující přirozený práh, avšak nacházející se pod úrovní volební klauzule, nezískají žádný mandát a hlasy jim odevzdané propadnou bez jakéhokoliv účinku na složení zastupitelstva v obci.
Klauzule zamezuje určitým menšinám podílet se na správě obce. Všechny názorově vymezené skupiny by měly být zastoupeny v obecním orgánu poměrně, aby se i ony mohly podílet na samosprávě. Navrhovatelka přitom netvrdí samotné porušení zákona takovým způsobem, který by mohl ovlivnit výsledky voleb. Pokud by klauzule nebyla aplikována v Č. Budějovicích, bylo by do zastupitelstva zvoleno 14 stran, byť ke složení většiny v zastupitelstvu by opět stačily pouze tři strany.
Potřebná integrace
Krajský soud poznamenal, že Ústavní soud v minulosti potvrdil soulad zákonné uzavírací klauzule s ústavním pořádkem, a to i v případě voleb do obecních zastupitelstev. Je v pravomoci demokratického zákonodárce zvolit i metodiku promítnutí výsledků voleb do získaných mandátů.
V případě volby zastupitelstva obce je nutno uplatnit tezi, dle níž je jisté omezení diferenciace při rozdělování mandátů nevyhnutelné. Omezovací klauzule a její modifikace je minimálním opatřením nezbytným pro zajištění takové míry integrace politické reprezentace, jež je nutná k tomu, aby složení zastupitelského sboru umožnilo formaci většiny nebo většin potřebných pro přijetí rozhodnutí, řekl soud.
Princip rovnosti volebního práva nebyl nikdy chápán Ústavním soudem absolutisticky.
Zejména v nálezu sp. zn. Pl. ÚS 30/98 konstatoval, že zachování integračního prvku, který v sobě nese uzavírací klauzule, je aktuální i žádoucí. Není ani důvod ke změně volebního systému. Uzavírací klauzule je vyjádřením nalezení ústavní hranice přijatelnosti či přibližné rovnosti počtu aktivně legitimovaných voličů ve vztahu k počtu mandátů, když pouze relevantní menšina se bude podílet na činnosti toho kterého zastupitelského orgánu, řekl ústavní soud. Velikost takové relevantní menšiny je proměnlivá a záleží na politické přízni voličů, kdo jí právě je.
Krajský soud má proto za to, že pětiprocentní uzavírací klauzule, umělý práh pro vstup získání mandátů ve volbách, je ústavně přípustný. Neshledává žádného důvodu, proč by se měl odchylovat od dosavadní judikatury této oblasti se týkající.
Uzavřel, že v daném případě k porušení ústavního pořádku ani volebního zákona nedošlo, a návrh zamítnul. Plné znění zveřejnil na úřední desce krajského soudu. (10A 153/2014)