Půjčovnu provozuje Gutenberg-Werbering, který k této činnosti založil vlastní City Bike Linz GmbH. Jak řekl ředitel Alfred Stadler, kola budou půjčovat appem a QR-kódy. “První půlhodina užívání je grátis,” uvedl list. Každá další načatá čtvrthodina bude stát jedno euro.

Půjčovna měla spustit už dřív, ale přibrzdila ji korona. To, že začínají uprostřed krize, není podle Stadlera nevýhoda, už jen proto, že mnozí teď při pandémii nechtějí užívat veřejných dopravních prostředků a dbát na nařízené odstupy. Kolo je optimální alternativou, jak kratší cesty městem zvládat. Aby se bicykly “nepovalovaly” všude možně jako například e-skútry, provozovatel vsadil na jejich vracení na některé z výpůjčních stanic, vesměs v centru města. Kdyby na nich nebylo aktuálně místo, app to pozná, stejně jako odložení kola v blízkosti. Navíc rovnoměrné vytížení stanic budou sledovat dva pracovníci.

Město tato služba nestojí nic, všechno financuje provozovatel z reklamy. Více na www.citybikelinz.at.

460 laviček městu

Stavební dvůr a městské zahradnictví v bavorském Traunsteinu umístí na jaře po městě 460 veřejných laviček, uvedla PNP. 238 bude mobilních, 222 pevně zakotvených. Starosta Christian Hümmer řekl, že touto lavičkovou ofenzívou chtějí oživit vnitřní město a zlepšit kvalitu pobytu na ulicích, volných plochách a na rekreačních místech. Okresní město má podle letošních statistik 20 485 obyvatel.

Antiatomisté při chuti

Deset let po Fukušimě a 35 let po Černobylu se všechny strany hornorakouského sněmu sjednotily s rakouskými a českými nestátními organizacemi na hornorakouském antiatomovém plánu, píší OÖN.

“Záměrem je vytvořit euroatomovou smlouvu a vynutit celoevropský odstup od atomové energie,” řekl zemský rada pro ochranu klimatu Stefan Kaineder (Zelení). Jako další cíle balíčku opatření do roku 2025, který by měl být přijat zemskou vládou, uvedl “masivní vystupování” proti prodlužování provozní doby elektráren. Dále se aktivisté chtějí zasazovat pro právo příhraničních regionů k účasti na rozhodování, bránit “miliardovým subvencím” atomové energie státy a brojí proti hledání konečných úložišť vyhořelého paliva v místech blízko hranic. “Nejvyšší prioritu má také postup proti lobbyismu atomových koncernů, které prezentují jadernou sílu jako pilíř energetické obrátky,” uvedl linecký deník a doplnil, že k těmto úkolům poskytuje hornorakouská vláda protiatomové ofenzívě 330 000 eur ročně. “Polovina jde partnerským českým organizacím jako podpora ve společném boji,” pokračují OÖN.

České spolky se koncentrují na aktivity a akce proti zamýšlené dostavbě Temelína a Dukovan. “To zdůraznili Pavel Vlček (Občanská iniciativa pro ochranu životního prostředí) a Milan Smrž (Český sluneční informační server, Eurosolar). Řekli, že situace v Čechách je velmi těžká, ale oni se nechtějí vzdát,” končí list.

Manfred Doppler z "Anti-Atom-Komitee" kritizoval, že Rakousko dováží elektřinu ze zemí, které produkují atomovou energii. “Rakousko proti tomu může něco udělat, ale nedělá to,” dodal.

Přitvrdí na rasery

Rakouská vláda ve středu přijala pětibodobý plán proti “raserům”, obzvlášť proti ilegálním závodům na silnicích, uvedly OÖN. Už loni byly ohlášeny vyšší pokuty, kromě toho bude zdvojnásobena doba zadržení řidičského oprávnění. “V obzvlášť nebezpečných případech má být pachatelům zabaveno vozidlo,” oznámili ministryně dopravy Leonore Gewesslerová a salcburský zemský rada Stefan Schnöll.

Konkrétně kdo se účastní ilegálního závodu nebo pojede v obci o 80 km rychleji, než je povoleno, přijde o auto nebo motocykl. Kromě toho hrozí pokuty až 5000 eur a odebrání řidičáku přinejmenším na půl roku. Zostření má vstoupit v platnost s koncem roku.