V Rakousku je přihlášeno 4,8 milionu osobních aut. Statisticky tedy na jedno připadají dvě osoby, píší OÖN. Třetina automobilů je starších deseti let. Motorových vozidel je celkem 7,65 milionu, meziročně o 1,7 procenta víc. Z toho je 456 394 traktorů (+0,6 procenta), tahačů 16 846 (+2 %), motocyklů 502 250 (+4%). Osobních aut s dieselovým pohonem je 2,75 milionu (+1,7 %), s benzinovým 2,04 milionu (+0,9 %). Elektroaut je v provozu 9073 (+80,3 %).
Nejmotorizovanější zemí je Burgenlandsko, kde na 1000 obyvatel připadá 649 osobních aut. V Horních Rakousích je to 615, nejméně ve Vídni (371). Nejvíc značek daných loni do provozu bylo VW (992 505) před Audi 365 263, Opelem 315 172, Fordem 283 479 a BMW 266 983.

Ohrožené předzahrádky?

Než v březnu otevře 274 gastronomů v Linci své předzahrádky, svádí politici boje o jejich zachování, píší OÖN a vysvětlují, že při tom nejde o smysluplnost těchto zařízení, ale o peníze. Jak řekl starosta Klaus Luger (SPÖ), město kvůli těmto „schanigärten" tratí, protože někteří provozovatelé je zřizují na vozovkách nebo v zónách krátkodobého parkování. Tím prý město ztrácí až do října kolem stovky parkovacích míst.
„Luger přepočítává, že jedno parkovací místo v dobré poloze by městu vyneslo ročně až 35 000 eur. Jinými slovy, těch 150 000 eur, které hostinští městu za sezonu zaplatí za užívání ploch města, má na druhé straně za následek ztrátu milionů," uvádí list.
Tomuto výpočtu oponuje místostarosta a rada pro hospodářství Bernhard Baier (ÖVP) – podle jeho informací přineslo parkovací místo v Linci například za rok 2015 přesně 795,58 eura. Každé ze 2900 placených míst k parkování po dvou eurech na hodinu by vyneslo za rok maximálně 5800 eur. Protože ale stoprocentní vytížení parkovišť je utopie, rozhodně nemůže umístěním předzahrádek vznikat milionová ztráta. Naopak gastronomové prý jimi přispívají k pozitivnímu životnímu pocitu lidí ve městě.

Burky pryč z veřejného života?

Bavorská vláda v úterý schválila návrh zákona, který by zakazoval zahalování obličeje burkami či nikáby v určitých oblastech veřejného života, píše PNP. Nemá být přípustné v oblastech veřejné služby, na vysokých školách, školách, ve školkách, v institucích všeobecné bezpečnosti a pořádku a při volbách.
Zahalování obličeje odporuje zdejší komunikační kultuře, ujistil ministr vnitra Joachim Herrmann (CSU). „Komunikační výměna neprobíhá jen řečí, ale také pohledy, mimikou a gestikulací," cituje ho pasovský list. „Vytváří základ našeho soužití, naší společnosti a liberálně demokratického pořádku."

Mnichov, město stání

Řidiči aut prostáli loni v Mnichově průměrně 49 hodin v zácpách. Je to v Německu nejvíc – následují Heilbronn, Kolín nad Rýnem a Stuttgart vždy se 46 hodinami. Podle expertů je Mnichov na čele této statistiky poprvé. Firma Inrix zpracovávající data z dopravního provozu původně zaznamenala jako loni „nejneprůjezdnější" Stuttgart se 73 hodinami před Karlsruhe a Mnichovem, ale po získání lepších měřicích aparátů své údaje zpřesnila. Podle vlastních vyjádření vyhodnocovala data ze 300 milionů zdrojů, uvádí pasovský deník.