Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) na šumavské trati plánovala osadit jednoduché zabezpečení zvané radioblok, s projektem ale neuspěla na ministerstvu dopravy (MD). To dopisem z konce května osazení radiobloku fakticky zakázalo.

„S takto předloženým záměrem po věcné i formální stránce nesouhlasíme a nebudeme ho předkládat k projednání v centrální komisi ministerstva,“ píše ředitel odboru infrastruktury MD Josef Kubovský.

 Poukazuje mj. na to, že na tuto regionální trať se budou v budoucnu vztahovat evropská pravidla pro inter-operabilitu. To znamená, že na takové tratě bude možné montovat už jen celoevropský zabezpečovací a komunikační systém ERTMS.

DRAHÝ ERTMS

Jenže ten je násobně dražší než radioblok, u kterého SŽDC počítala s náklady 60 až 100 milionů korun. „Zdá se nám, že tady absentují podmínky pro jednoduché zabezpečení regionálních tratí. Ukazuje se, že neexistuje levná varianta zabezpečovacího zařízení pro regionální tratě,“ reagoval na rozhodnutí ministerstva jeden z manažerů SŽDC.

Šumavská trať se tak může stát precedentem: stát ji raději ponechá zcela bez zabezpečení, neboť osazení drahého a jediného přípustného systému ERTMS se ekonomicky nevyplatí. Začínají se tak naplňovat chmurné vize, které přednesli někteří odborníci už v listopadu na konferenci Zabezpečovací a telekomunikační systémy na železnici v Českých Budějovicích. Podle nich může řada lokálek postupně zaniknout, neboť na jejich modernizaci stát nebude mít peníze.

Radioblok byl přitom před několika lety osazen na jinou šumavskou trať Číčenice – Volary. Stalo se tak po sérii nehod, které se neobešly bez smrtelných zranění. Od osazení zabezpečovače k žádné nehodě nedošlo.

Jan Šindelář, zdopravy.cz