V dosud nejnegativnějším roce 2011 ztratil například ledovec na Dachsteinu dva metry střední mocnosti. Letos to má být dokonce 205 centimetrů. „To odpovídá při přepočtu na celkovou plochu Hallstattského ledovce o 2,8 km2 čisté ztrátě 5,8 milionu kubíků vody," tvrdí v deníku zemský radní Rudi Anschober. Tedy asi tolika, kolik by v pořádně horkém létě spotřebovalo 120 000 lidí. Tzv. hydrologický rok se počítá od 1. října do 30. září.

Pozor na důchodce?

Pasov - Výzkumné centrum nehod (UDV) při svazu německých pojištoven navrhuje, aby starší řidiči byli zákonem povinováni absolvovat zkušební testovací jízdy se školenými nezávislými pozorovateli, napsal deník PNP. Tak by mělo být zjištěno, nakolik jsou ještě fit pro silniční provoz a zda nepředstavují zvýšené nebezpečí, řekl vedoucí UDV Siegfried Brockmann.
Před několika lety byli němečtí senioři vyzváni, aby své řidičské schopnosti nechali dobrovolně přezkoušet. Dopravní klub ADAC tuto dobrovolnost podpořil a nabízí už několik let těmto řidičům testování. Experti na nehody ale vidí potřebu radikálnějšího zásahu. Počet starších řidičů vzhledem k demografickému vývoji v příštích letech rychle stoupne, a s nimi i nebezpečí v dopravním provozu. „Lidé starší 75 let, kteří jsou účastníky nehod, z asi 75 procent tyto karamboly sami zavinili," tvrdí Brockmann. Je to větší procento než u vysoce rizikové skupiny 18-24letých. Přesto se podle něho většina seniorů pokládá za dobré řidiče a chybování si jen těžko připouští. Dobrovolná opatření by tedy sotva akceptovali. Spolehlivě rozpoznat „nebezpečné seniory" nemůže ani prostý zdravotní test, proto nemá smysl odvíjet ponechání řidičáku na výsledku takových kontrol.
Přezkušování schopností také nemá bezpodmínečně mířit k sebrání oprávnění. Proto také výsledky těchto přezkumů prý nebudou sdělovány orgánům dopravního provozu, ale dostanou je jen účastníci testů. Mohlo by je to vést k objektivnějšímu posouzení svých řidičských schopností – třeba by prý mohli začít jezdit jen v důvěrně známém terénu, jen ve dne apod. Jinak podle Brockmanna zůstane výsledek tajný.
Právníci specializovaní na dopravu by chtěli jít ještě dál a navrhují závazné a povinné testy schopností řidičů od 75. nebo 80. roku věku. Takové prověrky jsou povinné například u řidičů kamionů od 50 let, a nikdo se tím nevzrušuje…