Alespoň některé problémy chtějí proto zástupci radnice a dopravního podniku osvětlit veřejnosti ve středu na besedě v ZŠ J. Š. Baara od 18 hodin. Z řad místních obyvatel totiž zaznívá kritika i ohledně malé informovanosti veřejnosti.

Nové parkovací zóny mají po několika odkladech začít platit od 1. ledna 2018. Od 1. ledna se totiž bude za stání v ulicích platit. Místní mohou získat dlouhodobé oprávnění, přespolní budou platit hodinové sazby.

Podle náměstka primátora Petra Holického by měly být do 7. prosince dokončeny potřebné změny dopravního značení. Cílem projektu je omezit parkování „přespolních“ řidičů.

Obyvatelé předměstí budou parkovat v lokalitě na základě dlouhodobého oprávnění. To se vydává vždy pro území několika bloků domů označené velkým písmenem abecedy. Novinku provázejí i dopravní změny – z některých ulic se staly jednosměrky, objevily se početné retardéry, protože předměstí se stalo zónou s nejvyšší dovolenou rychlostí 30 kilometrů za hodinu…

Podle některých obyvatel předměstí ale radnice seznámila veřejnost se změnami nedostatečně. Další zmatek způsobuje to, že nový systém měl být zaveden letos od 1. září, pak od1. prosince a nyní se tak má stát od 1. ledna 2018. Stále se totiž posunují termíny dokončení některých částí projektu.

Například podle Richarda Jelínka, který bydlí v ulici Fráni Šrámka, lidé parkovacím zónám vůbec nerozumí. „Lidé se mě často ptají, kde tu mají parkovat, já nevím, co mám odpovědět. Tady čtou, že je to povolené na nějakou kartu, nikdo neví na jakou, píše se tam nějaká zona G, nikdo neví, co to znamená. Sousedi za mnou chodí a pořád říkají, vy se máte, že máte zahradu,“ říká Richard Jelínek.

Pro veřejnost se proto radnice rozhodla uspořádat ve středu veřejnou besedu s vysvětlením konkrétních problémů, které se na předměstí vyskytly.

Změna se ale netýká jen obyvatel předměstí. Jde také o stovky řidičů, kteří do krajského města dojíždějí a jsou zvyklí třeba v okolí Palackého náměstí parkovat. Cílem úprav je podle náměstka primátora Františka Konečného vytlačit z ulic „přespolní“ řidiče. Těm nabízí radnice na Pražském předměstí záchytné parkoviště v Jírovcově ulici, kde za čtyři hodiny stání zaplatí majitelé vozů deset korun.

Parkoviště se uvádí do provozu postupně. Celková kapacita má být necelých 200 míst, v současnosti je k dispozici zhruba polovina stání. Podle slibů radnice by mělo být dokončené v listopadu. V příštím roce by pak mělo začít sloužit řidičům, hlavně z některých institucí, také část náplavky u Dlouhého mostu.

Zatím 2700 lidí si na českobudějovickém Pražském předměstí zažádalo o rezidenční nebo abonentní parkovací oprávnění. Radnice očekává, že oprávnění se bude týkat asi 4000 majitelů vozů. V souvislosti s přípravou nového systému ocenil náměstek primátora František Konečný úsilí pracovníků dopravního podniku, které věnovali v posledních týdnech přijímání žádostí o parkovací oprávnění od občanů a dalším činnostem souvisejícím se zaváděním novinky.

Velkou změnou také bude elektronická správa systému, kterou dostane na starosti dopravní podnik ve spolupráci s městskou policií. V celém městě přestanou od 1. ledna 2018 existovat dosavadní dlouhodobé karty. Přípravy zatím ale stále nejsou ukončené.

V současnosti se ještě čeká třeba na dodávky některých částí kontrolního systému.

V souvislosti se zavedením parkovacích zón na Pražském předměstí v Českých Budějovicích oslovil Deník všechny politické kluby v zastupitelstvu. Měli stručně zhodnotit dosavadní zavádění parkovacích zón a vyjádřit se k jejich dalšímu možnému rozšiřování.

František Konečný, náměstek primátora, ANO.Rozšíření parkovacích zón na Pražské předměstí hodnotím velmi kladně, již nyní se zvýšil počet volných míst k parkování pro abonenty a rezidenty. Tam, kde to bude přínosné pro obyvatele dané lokality, jsme pro zavedení dalších parkovacích zón.

Jaroslav Mach, člen rady města, ČSSDŽádné větší město se bohužel, aby zajistilo možnost parkování místním občanům, neobejde bez regulace parkovacích míst. Zavedení parkovacích zón je jednaz cest. Jedním ze základních předpokladů je však vybudování dostatečných záchytných parkovišť. 

Jaromír Talíř, náměstek primátora, KDU-ČSLBudějovice jsou plné aut. Radnice se snaží zajistit parkování především pro obyvatele příslušných městských částí. Spuštění parkovacích zón má problémy, přesto projekt KDU-ČSL podporuje. Budeme se snažit o větší komunikaci při dalším rozšíření.

Michal Šebek, člen rady města, ODSMěsto musí řešit svoji dopravu a jedno z dílčích řešení jsou parkovací zóny. Hodnotit po měsíci rozšíření a účinnost je předčasné, hodnotit budeme až s úplným zavedením. Na radě města jsem ale zastával názor, že mají být spuštěny, až bude vše připraveno.

Ivo Moravec, opoziční zastupitel, HOPBFinále celé akce je tristní. Město je složitý organismus a nefunguje to v něm na jednoduchý povel: tak to prostě uděláme. Jaksi se zapomnělo, že ve městě žijí lidé. Na otázku, zda pokračovat v rozšiřování parkovacích zón, odpovídám: Za stávající situace NE.

Ivan Nadberežný, předseda územní komise rady města, KSČMPrvní etapa je poznamenána, řekl bych, nezkušeností zkušených funkcionářů. Více než péče o občany se odehrává hašteření mezi opozicí a koalicí. K parkovacím zónám se upnula většina velkých měst. Ale musíme hledat finance i na nové parkovací domy a plochy.

Petra Šebestíková, opoziční zastupitelka, TOP 09Vše je bohužel na poslední chvíli. Včetně výběrových řízení a samotné realizace. Nedostatečné je projednání s občany.
Jsme pro další rozšíření parkovacích zón, pokud se to osvědčí na Pražském předměstí. Tak do roka a do dne.

Eliška Richtrová, opoziční zastupitelka, RealistéZ mého pohledu se jedná o nedomyšlené opatření. Finančně tak náročné v řádu desítek miliónů Kč a konečný výsledek paskvil a například zhoršení zatížení ovzduší kvůli četnějšímu brzdění aut u retardérů. Nejsem pro rozšíření zón, pokud je bude navrhovat a realizovat stejná firma a stejní politici.