Naopak, za bezproblémovou obhajobou svých jihočeských výkonů až do konce roku 2034 směřují České dráhy, které jsou podle informací deníku zdopravy.cz jediným účastníkem otevřené soutěže.

Tu kraj jako jeden z mála vypsal v dubnu, uzávěrka pro nabídky byla v polovině července.

„Mohu potvrdit, že nabídku do soutěže Jihočeského kraje na soubor tratív motorové trakci jsme podali,“ uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Podrobnosti podnik zatím nechces ohledem na probíhající řízení sdělovat.

Ostatní dopravci naopak potvrdili svou neúčast nebo se nevyjádřili. „V tomto případě jsme nabídku nepodávali, neměli jsme k dispozici vozidla, která by odpovídala specifikaci objednatele,“ řekl mluvčí Arrivy Roman Herden. Právě Arriva se přitom v jižních Čechách před několika lety utkala s Českými drahami a GW Trainem o soubor šumavských lokálek. Tehdy vyhrál GW Train, do nové soutěže se ale ani on nepřihlásil. Stejně tak Leo Express a RegioJet. Mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj přitom při vypsání tendru tvrdil, že se firma do soutěže přihlásí. Zatím není jasné, zda a co alternativním dopravcům v zadávací dokumentaci vadilo. Pro některé mohly být tři měsíce na podání nabídky málo. Kraj ale zároveň nepožaduje nová vozidla, spokojí se s modernizovanými motoráky. Vítězný dopravce navíc dostane čtyřleté přechodné období, během kterého bude muset splnit dodatečné standardy, jako je například wifi, klimatizace a podobně. Samotný kraj zatím k průběhu soutěže zachovává mlčenlivost.

Na jihu Čech zároveň běží i soutěž na zajištění obslužnosti v elektrické trakci. Ještě předtím sek velké soutěži o dopravní obslužnost odhodlal Jihomoravský kraj, i tam byly jediným účastníkem České dráhy. V soutěži šlo ale zatím o krátkodobou smlouvu nejvíce na šest let, než kraj zřídí vlastní půjčovnu vlaků. Poté vypíše soutěž na 15 let. Dílčí tendr vypsal i Plzeňský kraj, ostatní regiony chtějí zadat dopravu napřímo.

Jan Šindelář, zdopravy.cz