Vesmírný dalekohled Jamese Webba je opět blíž tomu, aby mohl nahlédnout do atmosféry exoplanet a pomocí infračerveného světla pozorovat dávné galaxie, stvořené nedlouho po vzniku vesmíru.

Testovací snímek

Před několika dny, konkrétně 11. března, dokončil teleskop „jemné fázování“, které představovalo jednu z nejkritičtějších částí procesu. Zajistilo, že optické funkce Webbu pracují tak, jak mají. Během testu tým vědců nenarazil na žádné problémy a zjistil, že vesmírný dalekohled skutečně může pozorovat světlo ze vzdálených objektů a transformovat ho do vědeckých přístrojů na palubě observatoře.

Webb se v testu zaměřil na hvězdu s názvem 2MASS J17554042+6551277, kterou měl pomocí infračerveného světla zachytit. K zobrazení kontrastu použil červený filtr a povedlo se. Vznikl tak jedinečný snímek hvězdy, který je díky citlivým pozorovacím schopnostem teleskopu tak detailní, že lze v pozadí za hvězdou pozorovat i jednotlivé galaxie a další hvězdy.

„Testovací snímky, které nám Webb posílá, jsou zaostřeny do těch nejjemnějších detailů tak, jak to fyzikální zákony dovolují,“ řekl jeden z pracovníků vědeckého operačního střediska Space Telescope Science Institute v Baltimoru Marshall Perrin. Na první oficiální snímky vesmíru s vysokým rozlišením si však svět bude muset ještě počkat, NASA je očekává nejdříve koncem června.

Bolid, ilustrační obrázek
Zemi zasáhl asteroid. Vědci si ho všimli jen dvě hodiny před dopadem

Webb také nedávno pořídil nové „selfie“, a to pomocí objektivu zaměřeného na zachycování zrcadlových segmentů. Selfie ukazuje, že jsou všechny zarovnány naprosto přesně, a mohou tak zachycovat světlo hvězd.

Úleva pro celý tým

Dokončení jemného fázování a všechny další kritické kroky, které má teleskop nyní za sebou, přináší týmu okolo teleskopu velkou úlevu. „Všechny ty bezesné noci a starosti, které jsem měl, jsou nyní za námi,“ řekl CNN Thomas Zurbuchen, přidružený administrátor vědecké mise NASA. Odborníky teď čeká dokončení posledních kroků procesu zarovnávání a kontrola kalibrace všech vědeckých přístrojů.

„Vše jde podle plánu. Jsme přesně tam, kde jsme v tuto chvíli chtěli být. Přibližuje nás to k dokončení zbytku nastavení, které jsme chtěli stihnout za půl roku od startu. Webb pak bude plně funkční. Od letošního léta přejdeme od kalibrace ke skutečné vědě a pozorování,“ vysvětlil Perrin.

„Před více než dvaceti lety se Webbův tým rozhodl sestrojit nejvýkonnější dalekohled, jaký byl kdy do vesmíru umístěn a přišel s odvážným optickým designem, který splňuje náročné vědecké cíle. Dnes můžeme říci, že to všechno přineslo výsledky,“ řekl Zurbuchen.

Vozítko Curiosity objevilo marťanskou „květinu”.
Marťanská záhada. Vesmírné vozítko Curiosity objevilo na planetě „květinu"

Přestože proces nastavování ještě není u konce, tým odhaduje, že bude teleskop fungovat ještě lépe, než se očekávalo. Nyní, když je proces jemného fázování dokončen, je infračervená kamera, která slouží jako primární zobrazovací zařízení dalekohledu, zarovnaná se zrcadlem, které je tak velké, že muselo být naněkolikrát složeno, aby se vešlo dovnitř rakety, která do vesmíru zamířila 25. prosince 2021.