Radoslava Brzobohatého diváci milovali. Možná v tom hrál roli i fakt, že ačkoliv se narodil ve slovenských Vrútkách, jeho srdce vždy patřilo Valašsku, kde vyrostl a prožil mládí. Byl tak Valachem tělem i duší, rovným, čestným, spravedlivým člověkem, stejně jako sedlák František ze slavného filmu Vojtěcha Jasného Všichni dobří rodáci z roku 1968.

Než ale ke ztvárnění Františka dozrál, piloval si své herectví na mnoha dalších postavách – za život jich mimochodem ztvárnil kolem dvou stovek.

Americká herečka Jane Fondová na snímku z 23. dubna 2022.
Americké herečce Jane Fondové odhalili zhoubný nádor. Začala chemoterapii

Původně student gymnázia ve Valašském Meziříčí se nakonec vyučil jako mechanik pletařských strojů v Krnově. Už tehdy jej srdce táhlo ke kumštu, navštěvoval ochotnický kroužek. Po absolutoriu na pražské DAMU nastoupil do angažmá Městského divadla v Kolíně, následně se přesunul do Mostu, Olomouce a Příbrami. V roce 1962, kdy mu bylo třicet let, přišel do Prahy, kde působil v Divadle S. K. Neumanna v Libni. V roce 1967 se stal členem Divadla na Vinohradech.

V té době se už zároveň začal hojněji objevovat před kamerou – měl za sebou úlohy v detektivce Petra Schulhoffa Strach, ve Fričově Hvězdě zvané Pelyněk, Sequensově Atentátu, v další Shulhoffově krimi Vrah skrývá tvář nebo Rychmanově Dámě na kolejích.

Rodáci, Ucho i Věk 

Brzobohatého hvězda začala strmě stoupat. Po už zmíněné úloze sedláka Františka v „Rodácích“, kterou sám herec řadil mezi nejzásadnější ve své kariéře, přišla na řadu role náměstka ministra Ludvíka v dalším mimořádném dramatu Ucho (1970) režiséra Karla Kachyni a autora námětu a scenáristy Jana Procházky. Film se stal otevřenou obžalobou zvěrských totalitních praktik v Československu, což vedlo k tomu, že z vůle moci skončil v trezoru a diváci jej mohli zhlédnout až po roce 1990.

V té době už Brzobohatý s Jiřinou Bohdalovou, která v Uchu hrála jeho ženu Annu (pár tvořili i v soukromí), točili souběžně s Jiřím Sequensem film Pěnička a Paraplíčko a s Františkem Filipem seriál F. L. Věk. Herec v něm vytvořil postavu českého vlastence, národního buditele, spisovatele, publicisty a skladatele, jehož reálným předobrazem byl František Vladislav Hek z Dobrušky.

Oldřich Kaiser jako Zahradník v chystaném filmu Jiřího Havelky
Oldřich Kaiser znovu na scéně. Jiří Havelka natáčí Zahradníkův rok

Na konto této své další životní role, potažmo účasti v tomto seriálu Radoslav Brzobohatý v jednom z pořadů České televize prohlásil: „Čeština v době F. L. Věka byla jiná, bylo v ní mnoho germanismů, ale potřeba zachránit tento krásný, melodický jazyk, který má v sobě humor i nadhled, byla obrovská. Přiznám se ale, že přímo Jiráskův jazyk moje parketa není. Naopak je třeba ocenit, že i v těch nejtvrdších situacích nacházel krásná slova. To se o češtině jednadvacátého století nedá vždy říct. Někdy je v projevu příliš agresivní a vulgární. Agresivní způsob vyjadřování nemám rád. Ale přináší to doba.“

Nováci a Vrásky z lásky 

V pozdějších letech zaujal Radoslav Brzobohatý rolemi ve filmech Sněženky a machři (1983), Skalpel, prosím (1985), Prokletí domu Hajnů (1988), Návrat ztraceného ráje (1999) či BrainsStorm (2008). Známe jej i z pohádek Princ a Večernice (1978), Z pekla štěstí (1999) nebo Dvanáct měsíčků (2012) a také ze seriálů 30 případů majora Zemana (1975), Dynastie Nováků (1982), Dobrá Voda (1982), Cirkus Humberto (1988), Dlouhá míle (1989), Ulice (2005), Vyprávěj (2009) nebo Život je ples (2012).

Zdroj: Youtube

Jeho posledním snímkem byly Vrásky z lásky z roku 2012, v němž se pod režijní taktovkou Jiřího Stracha sešel se svou bývalou manželkou Jiřinou Bohdalovou. „S Radoslavem se mi strašně dobře točilo – nejen pro jeho hereckou genialitu, ale i pro lidskou blízkost, která mezi námi byla. Troufám si říct, že jsme byli přátelé a že jsme se měli vzájemně rádi,“ uvedl Jiří Strach.

Řek Zorba a syn 

Hlubokou rýhu po sobě umělec zanechal i na divadelních jevištích. V už zmíněném Divadle na Vinohradech byl v angažmá více než třicet let (1967-1999). Koncem šedesátých let tam hrál hlavní role – například Oldřicha v Hrubínově hře Oldřich a Božena, Ambrože ve hře Františka Pavlíčka podle Karla Čapka Život a dílo skladatele Foltýna nebo Fausta v Goethově dramatu. Role pro něj psali nejlepší autoři své doby. Chtěli z něj vytěžit neslábnoucí charisma. Příkladem za všechny budiž hra Jiřího Hubače Král Krysa, v níž Brzobohatý ztvárnil Marlowa.

Mnohé úlohy vytvořil později i v Hudebním divadle Karlín – třeba senátora Troubela v broadwayském muzikálu Klec bláznů, ministra Mášu v českém muzikálu Anděl s ďáblem v těle a především titulní roli v muzikálu Řek Zorba, kterou s ním korepetoval už jeho syn Ondřej.

Vinnetou a Ribanna.
Rasismus? Ne, vysílací práva. Německá televize zrušila Vinnetoua kvůli licenci

Oba se mimochodem potkávali i je jevišti „domácího“ divadla, které Radoslav Brzobohatý založil v roce 2004 s manželkou Hanou Gregorovou. Otec se synem si náramně rozuměli, oba jsou navíc považování za skvostné hudebníky.

Mnohé o jejich vztahu vypovídají slova Ondřeje G. Brzobohatého: „Bylo mi šest let, když jsem měl v lidové škole umění nějaký koncert na housličky. Těsně před ním za mnou táta přišel a říká: ‚Ondro, jaké je naše heslo?‘ A já jsem tou svojí tehdejší fistulkou odpověděl: ‚Jen se neposrat‘. ‚Tak vidíš,‘ usmál se.“