Po loňské obnovené premiéře tohoto podniku získal prachatický závod ihned na velké popularitě. „V hodnocení závodů českého mistrovství, které dělali závodníci na konci sezony, jsme vyšli nejlépe ze všech deseti podniků. To je pro nás zavazující a určitě i velká motivace do další práce,“ uvedl před měsícem ředitel prachatického závodu Karel Švec.

Jede i formule

V prvním představení 16. ročníku jsme s ředitelem závodu hovořili o tom, že kromě loňských kategorií přibude ještě třída Historic a jedná se o třídě Formule. A to právě padlo na úrodnou půdu, třída Formule byla pro Prachatice povolena. Podmínky startu těchto vozů jsou však hodně tvrdé. „K úterku již byla jedna formule přihlášena. Co mám zprávy ze zákulisí, formule mají o náš závod zájem a my samozřejmě zase o ně. Pro zabezpečení trati pro tuto kategorii musejí být kolem silnice dvojitá svodidla. Tady na kopci na Libínské Sedlo sice nejsou, ale jsme na to připraveni a svodidla doděláme. Je to nutné, protože jsou formule hodně nízké a mohly by se pod jednoduché svodidlo dostat,“ uvedl k této kategorii Karel Švec.

Bezpečnost

Kolem automobilového sportu se stále více skloňuje slovo bezpečnost. Po nehodě na závodech v Berouně, kde zemřela jedna z divaček, je to i v Prachaticích téma číslo jedna. „Samozřejmě je tato věc nepříjemná. Všechno záleží na řediteli závodu a bezpečákovi, který to tady se mnou zajišťuje. Pro bezpečnost děláme maximum. Neexistuje, aby někdo stál mimo diváckých prostorů, všude kolem trati jsou vyznačeny zakázané prostory, které hlídají pořadatelé. Závod je samozřejmě zabezpečen Rychlou záchrannou službou s kompletním zásahovým vybavením. Připraveni jsou hasiči s kompletním vybavením na vyprošťování, kdyby k nějakému karambolu došlo. Jde nejen o bezpečnost diváků, ale samozřejmě i jezdců,“ říká K. Švec a doplňuje: „Druhou stránkou však také je, že lidé musejí poslechnout. Budeme rozdávat programy, kde budou všechny bezpečnostní pokyny, vyznačena divácká místa, zakázaná místa, prostě všechno, co je třeba. Apeluji na diváky, aby opravdu pokynů pořadatelů uposlechli. Je třeba si uvědomit, že žádný pohled ani sebelepší fotografie nestojí za zranění diváků ani závodníků. Apeluji na diváky, aby se chovali kultivovaně nejen k závodu jako takovému, ale i k okolí, aby po nich nezůstával v lese nepořádek, aby tam nic neničili.“

Rychlé zprávy

Oproti loňsku se vylepšily i služby pro samotné diváky. „Již jsme hovořili o živých vstupech do rádia. Navíc budou ozvučena všechna divácká místa, takže budou mít všichni aktuální informace o časech, ale třeba i o přerušení závodu a podobně. K dispozici budou dva radary, takže i měření rychlosti bude jistě zajímavý údaj pro všechny,“ vybírá ze zajímavostí Švec.
Již bylo naznačeno, že bude otevřena třída Historic. Fanoušci se tedy mohou těšit na další zajímavá auta. „Počítáme s účastí kolem třiceti historiků. Kromě našich škodovek a třeba lady se objeví i lancie, nějaké to porsche a podobně,“ uvádí k této kategorii Švec.

Zajímavé vozy

Již loni nadchla diváky řada zajímavých aut. V obležení byl stánek lotusů, ale i dalších značek. „Lotusy ještě letos nikde nejely, takže si myslím, že nepojedou ani tady. Eda Patera jede na Subaru WRC. To je pořádné dělo. Pojedou Mitsubishi EVO IX, které mají pod kapotou až šest set koní. Ty budou taky rychlé. Celkově je trať rychlá, i když jsou zde čtyři umělé retardéry. Na rovinkách auta dosahují rychlosti přes dvě stě kilometrů v hodině. Tyhle nové vozy budou hodně rychlé,“ vybírá ze startovního pole ředitel závodu.

Změny na trati

Na trati se objeví ještě další nové umělé zatáčky, které by měly jednak auta troch zpomalit a jedna zatraktivnit úseky pro diváky. „První bude dvě stě metrů nad startem u prvního diváckého místa. Loni zde byl retardér. Pak následuje rovinka a na jejím konci bude radar tak, aby na něj bylo vidět z diváckého místa. Je tam rychlá zatáčka. Druhý radar bude u cíle a na tabuli uvidí diváci z perlovické zatáčky,“ doplňuje K. Švec.

Nehazardovat

Po oba dva dny začínají v osm hodin ráno dvě tréninkové jízdy, půl hodiny po poledni začíná závod samotný. Po oba dny se jedou dvě soutěžní jízdy a každý den se vyhlašuje samostatně. Vyhlášení výsledků a dekorování vítězů ze soboty je naplánováno do hotelu Park. „Vyhlášení bude přístupné i divákům. Loni to neviděli, letos to bude otevřené pro všechny. Po předávání cen je připravena diskotéka pro závodníky i všechny příchozí, aby se náročný den trochu odlehčil,“ zve i diváky na vyhlášení Karel Švec a dodává závěrem: „Znovu všechny srdečně zvu na závody. Je to krásná podívaná, ale určitě nestojí za to, aby diváci hazardovali se svými životy. Všechny prosím, aby dbali všech našich pokynů a spokojeni pak budeme naprosto všichni. Ještě bych rád všem připomněl, aby si nezkoušeli trať projíždět tak, aby se chtěli srovnávat se závodníky. Ti mají auta speciálně připravená a auta z normálního provozu se s tím nedají srovnat. Byl by to velký hazard.“