Ledovka v kombinaci s hustým sněžením komplikovala od sobotního odpoledne dopravu na řadě míst Jihočeského kraje. Jeden z náročnějších zásahů hasičů si vyžádala havárie cisterny u Malovic. Ta se naštěstí obešla bez zranění.

Nehoda se stala kolem sobotní osmnácté hodiny na silnici II/122 u Malovic směrem z Podeřišť na Netolice. Podle policistů je z dopravní nehody důvodně podezřelý řidič nákladní soupravy Scanica s připojeným návěsem. "Při projíždění pravotočivé zatáčky pokryté souvislou vrstvou ujetého sněhu nepřizpůsobil rychlost jízdy svým schopnostem, vlastnostem vozidla, nákladu a zejména povětrnostním podmínkám - hustému sněžení, následkem čehož vyjel s nákladní soupravou vlevo mimo komunikaci, kde se s ní převrátila na levý bok," shrnula policejní mluvčí Martina Joklová. Hmotná škoda na vozidle Scania je odhadem 200 000 korun a na připojeném návěsu vznikla škoda ve výši zhruba 150 000 korun.

Na místě dopravní nehody zasahoval také Hasičský záchranný sbor z Prachatic a Sbor dobrovolných hasičů z Netolic, dále se na místo dostavila Chemická jednotka HZS České Budějovice. Podle mluvčí HZS Jihčeského kraje Venduly Matějů byl důvod pro přítomnosst členů chemické jednotky fakt, že havarovaná cisterna převážela téměř 28 tisíc litrů pohonných hmot. "Jelikož se dal předpokládat masivní únik nafty a benzínu, jako posilová jednotka byl na místo vyslán z českobudějovické stanice chemický kontejner. Po průzkumu místa nehody podal velitel zásahu zprávu, že cisterna leží na převrácená na poli. Hasiči ji nejprve zajistili protipožárním opatřením a zároveň provedli kontrolu, zda a kolik nafty nebo benzínu uniká. Podle informací od řidiče bylo v cisterně převáženo více než 28 000 litrů nafty, téměř 7 000 litrů benzínu Naturalu 98 a přes 4 000 litrů benzínu Naturalu 95. Hasiči cisternu uzemnili proti dalšímu pohybu. Následně nalezli jen drobný únik látek, který zlikvidovali sorbentem," uvedla mluvčí hasičů.

V mezičase byla majitelem zajištěna náhradní cisterna, která vyjela z Prahy a do které budou nafta a benzín přečerpány. Současně k nehodě byla povolána specializovaná firma, která po přečerpání kamión vyprostí. Hasiči dále okolo cisterny rozmístili záchytné vany a připravili se na přečerpávání. "Náhradní cisterna přijela k nehodě po 23. hodině. Začalo přečerpávání nejprve z ležící cisterny. Tak byla část nafty a benzínu odčerpána. Když už nebylo možné další litry odčerpávat, museli hasiči společně s vyprošťovací firmou převrátit cisternu zpět na kola. Pak teprve šlo odčerpat zbytek," doplnila Vendula Matějů.

Zásah hasičů trval nejen celou noc, ale až do nedělních odpoledních hodin. "Za přibližně 18 hodin zásahu proběhlo několikrát střídání zasahujících hasičů. Náročnost zásahu spočívala nejen v jeho dlouhém trvání, ale v podmínkách, ve kterých hasiči museli pracovat. Práci hasičům komplikoval padající sníh a teplota, jež se pohybovala pod bodem mrazu," uzvařela mluvčí HZS.