Jak se Kateřina Suder dostala k fotografování? Vzpomíná, že je tomu zhruba 13 let, co pozorovala na facebooku rozmáhající se trend nabídek fotografování.

„Tehdy si každý zakládal stránku se svým jménem a s přídomkem ‚photography‘. Jejich tvorba mi připadala vcelku obyčejná. Ale brzy se mi podařilo narazit i na takové fotografy, kteří mi učarovali svou temnou fantasy tvorbou, jakou jsem si také přála vyzkoušet. Nechtěla jsem ale jít s davem, a tak místo jména obohaceného o již zmiňovaný titul ‚photography‘ jsem použila svou přezdívku ‚Kachna‘,“ vypráví Kateřina Suder z Orlové.

Po narození syna se začala profilovat jako rodinná fotografka:

Od té doby Kateřina Suder vytvořila řadu fotografií na pomezí fantasy atmosféry a vintage fotografie, díky které si postupně získala i svou klientelu. O její fotky byl opravdu zájem, o čemž svědčila i výstava, kterou uskutečnila ve své domovské Orlové. Focení však chtěla dát vale, když se jí narodil syn.

Comeback s rodinným focením

Když fotografčin syn rostl, vytvářela pro něj různé fotografické scény s kulisami. Do takových příprav bylo často potřeba investovat spoustu času, takže si pak Kateřina Sudet pomyslela, že by se o to mohla podělit i s ostatními.

Ukázka procesu tvorby Kateřiny Suder, fotografky, která si říká Kachna:

Zdroj: Youtube

„Když měl syn 1,5 roku, vrátila jsem se po více než dvou letech zpátky k focení klientů. V té době jsem objevila články o respektujícím přístupu k dětem (vychází z přístupu respektující výchovy, kdy jsou respektovány obě strany – dítě i rodič, pozn. red.). Začala jsem se více zajímat o psychologický vývoj dětí a o komunikaci s nimi. Všechny tyto poznatky se dnes snažím uplatňovat při focení, kdy na děti nijak netlačím a dopřávám jim všechen čas, který potřebují k rozkoukání,“ popisuje Kateřina Suder.

„Nedávno jsem narazila na doporučení pro fotografy, aby dítě vyfotili do 10 minut po příchodu a využili tak toho, že je dítě nerozkoukané a v klidu. Já to mám naopak. Chci mít na fotkách pravou tvář dětí, kdy se cítí v bezpečí, smějí se a vyvádí. Vystrašený výraz může sice vypadat fajn na uměleckých portrétech… ale k uměleckým portrétům se dokážu s dítětem dopracovat jinak - až poté, co se spolu pořádně seznámíme a bude mi důvěřovat,“ doplňuje.

Inspirací jsou filmové záběry

Když se člověk podívá na fotografie Kateřiny Suder, jedna z prvních věcí, která ho napadne, je filmová atmosféra a takřka filmové scény. Mnohému z toho pomůže nasvícení, které s fotkou dokáže udělat divy.

Jako z filmových scén:

„Barevně stylizuji fotky do filmového svícení, kde se využívá kontrastu oranžových a modrých tónů. Ve filmech si toho lze všimnout při tmavších scénách, kdy je herec osvětlen do oranžova – zdrojem světla je svíčka a tmavší pozadí je v modrých tónech,“ vysvětluje Kateřina Suder.

Zveřejňuje i zcela neupravené fotky. „To je můj cíl - nastavit si scénu tak, aby byla zajímavá a nebylo potřeba ji následně upravovat v grafickém programu. Proto jsou mé sety zážitkem a baví mě reakce klientů, když je spatří,“ přiznává.

Scény pro veškeré její focení vznikají u ní doma:

Pro předešlé vánoční focení si fotografka Kachna vytvořila „les v obýváku“. Když klienti prošli celý dům, došli do místnosti s křišťálovým lustrem a viděli kolem jehličnaté stromy, hlínu na zemi a hromadu větví, byli prý vážně v šoku.

Středobodem je unikátnost

Kateřina Suder zatím nenarazila na člověka s podobným zaměřením na tvorbu unikátních scén.

„Klasický fotograf si koupí plátno, před to položí pár dekorací a má hotovo. Občas plátno také používám, ale většinou ani nejde vidět, jelikož mezi ním a mým objektivem je postavena celá scéna. Rekvizity si vyrábím sama a na instagramu často sdílím záběry z tvoření. Například mohou sledující vidět, jak tvořím ‚skleník‘ na jarní focení z plexiskla, dřeva, lepidla a prachu,“ popisuje fotografka zvaná Kachna to, jak tvoří vlastní scény pro fotografie.

Jejím cílem je zachytit naprostou přirozenost fotografovaných dětí:

Sny do budoucna

Jaká je vysněná fotka, kterou by Kateřina Suder ráda pořídila? Její představa je jasná. „V dohledné době bych chtěla vytvořit snovou fotografii, vyjadřující hlubší myšlenku mateřství, co bude v lidech probouzet pocity,“ říká. A to i proto, že je sama milující matkou.

„Mám v plánu vlastní ateliér, který by měl přesah do exteriéru – usnadnilo by mi to přesun větví, stromů nebo kmenů. Poslední rok tvořím v malém pokojíčku, který má něco málo přes 2 metry na délku i na šířku, tak bych takovou změnu uvítala. Mým snem vždy také bylo mít fotku na obálce knihy, a to se mi možná za pár let splní. Do Orlové se nám totiž vrátila úspěšná spisovatelka Lenka Pastorčáková. Je nadšená mou tvorbou a možná budeme spolu v budoucnu spolupracovat,“ těší se fotografka Kateřina Suder.

Kdo je fotografka Kachna?
Narodila se v roce 1993, je z Orlové, kde stále žije. Vystudovala zde gymnázium, poté absolvovala v Opavě obor Veřejná správa a sociální politika. Rok pracovala jako sociální pracovnice v nízkoprahovém zařízení. Poté se vdala a porodila syna, z kterého prý pomalu, ale jistě vychovává fotografa/asistenta/retušéra. Ráda se setkává s lidmi. Nabíjí ji a fascinují jejich příběhy, což přenáší i do své fotografické tvorby.