K události došlo v 7:11 v Jablonném nad Orlicí. Vlak Os 7152 (Králíky – Ústí nad Orlicí) projel za návěstidlo zakazující jízdu a vjel do postavené cesty vlaku Os 7151 (Ústí nad Orlicí – Moravský Karlov). Drážní inspekce původně hovořila o tom, že vlaky zastavily 300 metrů od sebe. Později upřesnila, že to bylo 508 metrů.

Srážka nákladního a osobního vlaku u Českého Brodu.
Srážku vlaků u Českého Brodu natočili strážníci. Na místě pomáhali jako první

Podle mluvčího Leo Express strojvedoucí, který projel návěst stůj, zareagoval a vlak zastavil. "Strojvedoucí vlaku Králíky – Ústí nevyčkal v Jablonném nad Orlicí na křižování s vlakem Ústí – Moravský Karlov a odjel proti návěsti stůj. V tu chvíli přenastavil výhybku a dostal na špatnou kolej, zareagoval a vlak zastavil. Strojvedoucí protijedoucího vlaku pohotově zareagoval a zastavil na pokyn návěstidla," popsal událost mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.

Strojvůdce si chybu uvědomil

Podle Správy železnic si strojvůdce si svou chybu uvědomil. "V té době dispečeři Správy železnic již o situaci věděli a druhému vlaku blížícímu se po stejné koleji operativně přenastavili návěstidlo ze zelené, do polohy zakazující jízdu/červené. Strojvůdce změnu zaznamenal včas a okamžitě zastavil," uvedl pro Deník Marek Illiaš.

Srážka nákladního a osobního vlaku u Českého Brodu.
Srážka u Českého Brodu nastala v rychlosti 67 km/h. Chystá se kontrola ČD

„Strojvedoucí protijedoucího vlaku 7151 pohotově zareagoval a zastavil na pokyn návěstidla. Vlak, který projel návěstidlo stůj, zastavil po 40 metrech. Vlaky se k sobě tedy reálně nepřiblížily a nehrozilo žádné nebezpečí pro cestující, nebylo třeba ani prudčeji brzdit. V danou chvíli bylo na palubě přibližně 8 cestujících v každé z jednotek. Cestující byli z vlaků v pořádku evakuováni,“ dodal Sedlařík.

Dopravce nasadil v úseku Letohrad – Lichkov náhradní autobusy. Za úsekem s náhradní autobusovou dopravou Lichkov – Moravský Karlov lze očekávat zpoždění vlaků zhruba 10 – 20 minut.