Duben je měsícem bezpečnosti, a tak včera policisté opět obsadili silnice na mnoha místech po celé České republice. Dopravní policii navíc pomáhala i pořádková, takže snad nemohlo být řidiče, jež by na nějakou kontrolu nenarazil.
Na zhruba pětadvacetikilometrovém úseku z Volar k hraničnímu přechodu Strážný bylo hned několik hlídek. Jedna přímo ve Volaech, další v Lenoře a pak například za obcí Hliniště směrem na Strážný, kde řidiči často nedodržují předpisy respektive nejvyšší dovolenou rychlost, jež je v tomto úseku padesát kilometrů za hodinu.
„Faktem zůstává, že někteří řidiči opakovaně nedoržují stále stejné předpisy, ať už se jedná o vysokou rychlost, nebo nezapnuté bezpečnostní pásy, či nerozsvícená světla a podobně,“ informoval jeden z policistů. Za obcí Hliniště byla hlídka policistů od 9 hodin, přibližně po jedné hodině kontrol již rozdali hříšníkům několik pokut, většinou za vysokou rychlost. „Nezaměřujeme se však pouze na rychlou jízdu, kontrolujeme doklady, technický stav vozidla a další věci,“ doplnil policista.
To v bývalém areálu volarských kasáren se kontroly zaměřily přímo na nákladní vozidla s hmotností přesahující tři a půl tuny. „Naše kontrola není součástí dopravní akce Kryštof. Jedná se o pravidelnou kontrolu nákladních vozidel, jež provádíme každý týden na různých místech celého Jihočeského kraje,“ vysvětlila Eva Krejčová ze Státního odborného dozoru (SOD).
SOD prováděl ve Volarech kontroly ve spolupráci s Centrální službou pro silniční dopravu, Celním úřadem Strakonice a Policií České republiky. „Zjišťujeme, zda mají řidiči odpovídající doklady, řidičský průkaz, technický průkaz a podobně. Dále kontrolujeme, zda řidič dodržuje předepsanou dobu odpočinku a dobu své jízdy. Samozřejmě nevynecháme ani technický stav vozidla a navíc nákladní vozidla vážíme,“ popsala stručně postup kontrol Eva Krejčová.
V současné době jsou kontroly mnohem přísnější. Vyplynulo to z nového nařízení Evropského parlamentu a rady (ES), které je v platnosti od 11. dubna. Nyní se musí dbát více na dodržování denního odpočinku řidičů nákladních vozidel. Nařízením by se měly zlepšit pracovní podmínky řidičů a bezpečnost silničního provozu.
„Myslím, že se situace opravdu trochu zlepšila a dopravci více dbají na to, aby se nařízení dodržovalo,“ doplnila Eva Krejčová. Ideální to však zatím není.