I když si nikdy nepůjčíte ani korunu, klidně se vám může stát, že po vás jednoho dne začne nějaká úvěrová firma vymáhat uhrazení půjčky. Podobný případ se stal paní Marii z Prachatic. Ta jednoho březnového dne otevřela dopis, ve kterém ji společnost Půjčkomat urguje o zaplacení poskytnuté půjčky. Pokud tak neučiní, postoupí společnost pohledávku externí vymahačské firmě.
Pro paní Marii jinak vcelku běžný začátek týdne. Z poštovní schránky vybrala poštu a otevřela jeden z dopisů. „Vlastně jsem se ani pořádně nepodívala na adresu, jen jsem se zběžně mrkla na obálku, vidím naši adresu, tak jsem dopis bez dlouhého rozmýšlení ještě po cestě otevřela," líčí paní Marie začátek příběhu, který se klidně může stát úplně každému.


Až když se začetla do úvodní hlavičky, zpozorněla. V dopisu od společnosti Půjčkomat totiž stálo, že opakovaně nereagovala na výzvy k úhradě pohledávky. „Když jsem se dočetla, že se jedná o urgenci nezaplacené pohledávky, hrklo ve mně. Přeci jsem si nikdy nic nepůjčila, natož, abych měla nějakou nesplacenou pohledávku. Tak jsem se teprve pořádně podívala na adresu a vidím, že bydliště je sice správné, ale jméno adresáta nějaké paní naprosto nesouhlasilo," popsala dále.


A tak zvedla telefon a na došlou urgenci se chtěla zeptat na zákaznické lince společnosti. „Můj vůbec prvotní impuls, proč jsem jim volala, byl, abych jim sdělila, že chudákovi paní Kocové poslali urgenci na špatnou adresu a nemohou tudíž očekávat, že by jim něco poslala. Operátorka mi ale potvrdila, že na zmíněnou klientku jinou adresu nemají a rovnou paní Marii doporučila, aby na adresátku podala trestní oznámení," dodává paní Marie.


Již během hovoru s operátorkou si začala uvědomovat, do jakých konců by v případě nereagování mohla celá situace dojít. „Došlo mi, že vymahači pohledávek se běžně setkávají s tím, že se lidé nechávají zapírat, tvrdí, že nikdo podobný na uvedené adrese nebydlí a podobně. Asi je to docela normální, tak jsem si řekla, že se od této zásilky musím jednoznačně distancovat. Proto jsem šla na policii podat trestní oznámení," říká dál.


Na Obvodní oddělení Policie ČR v Prachaticích přišla sice odhodlaná, nicméně, jak přiznává, s trochu smíšenými pocity. „Říkala jsem si, že mně pošlou domů s tím, že mi prostě jen došel dopis se špatnou adresou a že se vlastně nic neděje. Na druhou stranu mi bylo jasné, že to oznámení musím podat už jen proto, aby nám u dveří jednoho dne nezazvonili nějací vymahači, nebo nedej Bože rovnou exekutor. Došlo mi, že je to jediné možné řešení a že nic horšího, než že mně policisti pošlou pryč, mne potkat nemůže. Musím ale říct, že jsem byla mile překvapená přístupem policie. Naopak mne pochválili, že je dobře, že jsem přišla, a že zjistí, co a jak," líčí paní Marie další vývoj události.


Policisté z OOP Prachatice se případem v těchto dnech zabývají. Prachatickému deníku to potvrdila také tisková mluvčí Policie ČR Martina Joklová. „Zatím nebyly zahájeny úkony trestního řízení, nicméně vyšetřovatel si již po společnosti vyžádal veškeré informace o dotyčné osobě, jíž byla zásilka původně určena," uvedla policejní mluvčí.


Z vyjádření tiskové mluvčí Exekutorské komory ČR Petry Báčové vyplývá, že paní Marie postupovala správně a její obavy z návštěvy exekutora jsou zbytečné. „Jistě je dobře, že paní podala trestní oznámení. V jejím i podobných případech platí i to, že by neměla přebírat zásilky, které jsou Českou poštou doručovány skutečné dlužnici. Jednak porušuje listovní tajemství, jednak se zásilka považuje za doručenou. Uvedený problém se jí netýká, dluh cizí osoby se na ni nijak nevztahuje. Soud nenařizuje exekuci na adresu, ale na dlužníka, jehož skutečné údaje vyhledává v Centrální evidenci obyvatel, tedy v rejstříku Ministerstva vnitra," uvedla mluvčí exekutorské komory.


Podáním trestního oznámení na klientku společnosti Půjčkomat ale celá věc pro paní Marii zatím definitivně neskončila. „Zřejmě nějakou chvíli trvá, než společnost od policie obdrží nějakou žádost, protože od doručení prvního dopisu pak pošťačka přinesla ještě další dva na stejné jméno a se stejnou adresou. Ty už jsem ale odmítla převzít, takže je pošťačka zase odnesla s tím, že zásilku nelze doručit," dodala paní Marie, která věří, že policejní vyšetřování snad dalším podobným zásilkám zabrání. Nicméně se i ona pozastavuje nad tím, jakým způsobem přišla klientka na její adresu a také nad tím, jak si společnost Půjčkomat vlastně ověřuje pravost uvedených údajů, když žena jména uvedeného v adrese urgence ani podle prozatímního vyšetřování policistů nebydlí ani v Prachaticích, ani nikde jinde na Prachaticku. „Vcelku často mi pošta doručuje nejrůznější nabídky nejrůznějších firem. Nestačím se divit, kde všechny ty firmy vezmou naši adresu, kterou jsme jim rozhodně nikdy nedali," dodala paní Marie k poměrně běžnému způsobu oslovování potenciálních klientů.


Proto se Prachatický deník obrátil také na společnost Půjčkomat se žádostí, aby se k celé záležitosti vyjádřil i jejich zástupce. Zajímalo nás i to, jakým způsobem si společnost ověřuje osobní data svých klientů, když podle informací na jejich internetových stránkách nepožaduje doklad totožnosti. Stalo se tak až po urgenci po více než třech týdnech. „Každou úvěrovou žádost velmi pečlivě posuzujeme, a to jak pod úhlem solventnosti klienta, tak zejména ohledně jeho identity. Máme nastavenou celou řadu kontrolních mechanismů pro ověření správnosti rodného čísla, čísla občanského průkazu i jiných uváděných údajů. Bohužel však nedisponujeme možností plně si ověřit, že klientem zadané údaje jsou vždy správné. V případě vzniku jakýchkoliv pochybností o identitě žadatele o úvěr požadujeme zaslání kopií dokladů totožnosti. Přesto se však stává, stejně jako v tomto případě, že úvěr je na základě podvodné žádosti poskytnut. Můžeme vás však ubezpečit, že podíl podvodů na celkovém portfoliu úvěrů realizovaných naší společností nedosahuje ani tři procenta," píše se v odpovědi zástupce společnosti Radka Balona.


Společnost podle slov Radka Balona také ve všech případech, kdy zjistí, že žadatel v úvěrové žádosti uvedl nepravdivé údaje, podává trestní oznámení. V případě, že trestní oznámení podala osoba, jejíž údaje byly zneužity, poskytuje plnou podporu Policii ČR v rámci vyšetřování, stejně jako tomu je v tomto případě. V rámci této podpory policii společnost poskytne veškeré informace, kterými disponuje, včetně IP adres, nahrávek hovorů, bankovních účtů a telefonních čísel použitých v podvodné žádosti. Vyšetřování Policie je podle zkušenosti firmy časově náročné, ale ve valné většině případů vede k určení pachatele. V několika nejzávažnějších případech byli dokonce pachatelé odsouzeni i k nepodmíněným trestům odnětí svobody.


„K poslední části vašeho dotazu s lítostí musíme oznámit, že banky nám nejsou oprávněny sdělit jakékoliv informace o vlastnících účtů, na které jsme finanční prostředky poskytli. Tyto údaje banky poskytují pouze orgánům činným v trestním řízení. Také z tohoto důvodů je pro nás spolupráce s policií nejefektivnějším postupem při řešení úvěrových podvodů," uzavřel Radek Balon ze společnosti Půjčkomat.