Nejen na otázku, co tato změna obcím a městům přinese, odpovídá místostarosta Prachatic Martin Malý.
O jakou změnu se jedná a jak se v účetnictví místních samospráv projeví?
Jedná se o změnu, kterou se z příjmů a výdajů přechází na podnikatelské účtování o výnosech a nákladech. To znamená, že přibývají do účetnictví měst a obcí nové analytické účty.
Například město Prachatice mělo ve svém účetnictví do konce letošního roku pouze dvě, nyní budou čtyři a ty mají další podanalytické účty. Bude to mnohem větší zátěž pro účtárny měst a obcí, než tomu bylo dodnes. S tím souvisí i nutnost provést kompletní inventuru měst a obcí a v průběhu roku 2010 se musí dopilovat záležitosti kompletních či částečných odpisů tohoto majetku tak, aby od roku 2011 mohly obce a města účtovat i odpisy. To bude hlavní zdroj informací pro stát o majetku obcí, kolik ho je a v jakém je stavu.
Pokud jde o odpisy, bude to pro města a obce mnohem lepší. Problém je, že na obce a města bude větší nárok na účtování. V Prachaticích to neřešíme tím, že bychom přijímali další úředníky. Podobně tomu bylo v případě přechodu na plátcovství DPH ve druhém čtvrtletí roku 2009. Sice jsme jednoho člověka přibrali, ale v následné reorganizaci na finančním odboru se stav úředníků vyrovnal, takže rok s rokem pracujeme se stejným počtem zaměstnanců. Věříme, že se stav zhruba po půl roce vyrovná i tentokrát, i když je jasné, že největší nárůst agendy bude v prvopočátku. Ale zavázali jsme se, že stav úředníků bude v roce o něco snížen a s tím počítá také rozpočet pro rok 2010, kdy je schváleno snížení objemu mzdových prostředků o dvě procenta.
Co se bude v tom nejbližším období v souvislosti se změnou účetnictví dít?
První, co se řešilo před koncem uplynulého roku, bylo přednastavení softwarů, ve kterých se účetnictví provádí. To je záležitostí firmy, jejíž softwar využíváme, aby jej aktualizovala a nastavila vše tak, aby bylo možné od začátku roku účtovat podle nového zákona.
Druhou věcí je inventura majetku kvůli možnosti odpisů. Ta by ale měla nastat až od roku 2011. V tomto ohledu ještě není zcela zřejmé, jakým způsobem bude stanoveno období pro odpisy majetku. Podle mne se tak stane v průběhu letošního roku. Určitě nejčistější by bylo nechat majetek odhadnout soudními znalci. Na druhou stranu by mohlo docházet k situacím, kdy historická budova stará dvě stě let, nebude mít podle odpisů žádnou účet í hodnotu, ale může mít nevyčíslitelnou hodnotu kulturní a historickou. Ta pak může mnohonásobně převyšovat hodnotu objektu, který by se na tom samém místě stavěl v současných podmínkách. Je ale zřejmé, že tento způsob nebude možný s ohledem na obrovské náklady spojené právě se soudními odhady, takže se možná bude vycházet ze skutečného stavu domů v době pořízení případně se zahrnutím vložených investic z minulých let. Z toho by pak mohly vycházet prováděcí předpisy.
Znamená tento krok, že stát nevěřil příliš obcím a městům při výkazu jejich majetku, při němž mohlo docházet ke zkreslování?
Asi bych přímo neřekl, že stát nevěřil obcím. Podle mého názoru je účtování v rámci samosprávy natolik transparentní, že je nelze označit za neprůkazné. Účtování obcí je v mnohém detailnější, než u podnikatelské sféry. Podstatné je, že obce a města podle původního zákona o účetnictví neodepisovaly svůj majetek. Tím pádem se vedla a vede evidence, která vychází pouze z rozvahy, a proto mohla být zkreslená. Jestliže obec majetek neodepisuje, vede jej v účetnictví v pořizovacích cenách a ty jsou pochopitelně rozdílné v roce 1975 a jiné jsou v současnosti. To by se mělo novým zákonem změnit a stát tak získá mnohem větší přehled o majetku obcí.
Dotkne se tato změna nějak rozpočtu města?
Rozpočet města zůstává stejný, jaký byl dodnes. Z pohledu občana žádné novinky nebudou, účtování a sestavení rozpočtu podle položek zůstane stejný. Změny se dotknou výkazu výnosů a ztrát, do kterých vstoupí zmíněné odpisy. Bude docházet k částečnému narovnání a zprůhlednění známého z podnikatelské sféry. Nicméně pořád zůstane účtování měst a obcí i po změně jakýmsi křížencem mezi starým účetnictvím a účetnictvím v podnikatelské sféře.
Dá se předpokládat, že zavedení plátcovství DPH ve druhém čtvrtletí roku 2009 a nové účetnictví od prvního ledna 2010 spolu souvisí a jsou jakýmsi předstupněm pro sjednocení účetnictví podle vzoru podnikatelské sféry?
Zatím to takto nikde napsáno nebylo, nicméně je možné, že by do budoucna k určitému sjednocení mohlo dojít. Pakliže by toto byl první krok, pak si to dokáži představit a potvrzovalo by to tuto domněnku, ale také to tak být nemusí a vše záleží na zákonodárcích, jak budou legislativu v příštích letech upravovat.
Shrnuto, je to plus pro města a obce jako nemalé vlastníky majetku?
Pokud jde o odpisy, zcela jistě tento krok vítám, protože se jednak změní průkaznost majetku a navíc odpisy vstupují do účetnictví. Doufám ale, že to neznamená, že do budoucna budou z majetku platit obce a města daně.