Osiřelým prostranstvím bývalé čerpací stanice vedle silnice E-55 nedaleko hraničního přechodu v Dolním Dvořišti se obvykle prohání jen vítr. V pátek tam však bylo plno. Plochu obsadili policisté a od rána tam prověřovali jeden kamion za druhým.

Až do pozdních odpoledních hodin zastavovali nákladní automobily, které mířily do Rakouska a dál.

Policisté navádějí na odstavnou plochu další kamion. „Zkontrolovali jsme šoférovy doklady, pak absolvoval dechovou zkoušku," přiblížil postup podpraporčík Erik Sus z oddělení silničního dohledu krajské policie. „Teď se stahuje jeho tachograf, podle něhož zjistíme, jestli řidič dodržuje přestávky na odpočinek. Pak najede na stanici technické kontroly."

To bylo zařízení rakouské policie. „Máme tady speciální techniku," vysvětluje mluvčí Milan Bajcura. „Ve spolupráci s rakouskou policií, celní správou a centrem služeb pro silniční dopravu kontrolujeme brzdy, ale také doklady a kartu řidiče. Rovněž převážený náklad, jestli například materiál není na seznamu zakázaných látek. A také náklad vážíme."

I když jsou nákladní auta čím dál modernější, zhruba polovina řidičů má stále technické problémy. Především špatné rozdělení brzdných sil na nápravy. To pak při rychlém brzdění může vést k nebezpečnému rozkmitání nákladu a nehodě, jež může skončit i tragicky.

Na kamiony a jejich řidiče si v pátek posvítili policisté u Dolního Dvořiště.Zdroj: Deník/Zuzana KyselováStav se nelepší
Navzdory kontrolám se během let situace ohledně dodržování předpisů nemění. „V praxi je situace stále stejná," konstatuje Milan Bajcura. „Především zahraniční řidiči si neuvědomují, že v ČR platí stejné předpisy jako v celé Evropské unii. A mnohdy, především řidiči z Balkánu, jezdí pod vlivem návykových látek. V mnoha případech jsme při kontrolách prokázali alkohol a také drogy."

Prověřovaný šofér je Marek Uhrin z Hořovic u Berouna, který jezdí s kamionem osm let a do Rakouska a Německa míří denně. „Kontrola mě trochu zdržuje, ale myslím si, že je to správné. Měl bych všechno mít v pořádku. Támhle přede mnou je kolega s kládami, ti věčně jezdí přeložený. Já teď jedu prázdný. Snažím se mít všechno v pořádku, nechci mít problémy. Chci si udělat svou práci a jít domů."

Zmiňované auto s kládami překročilo povolenou hmotnost o 2,5 tuny. Bloková pokuta, která může dosáhnout až 15 000 korun, ho nemine.

Po silnici E-55 se řítí jeden kamion za druhým. Policisté zastavují vůz z Třeboňska. Jak se vzápětí ukázalo, bylo to jeho štěstí. Pod kamionem se rychle zvětšuje kaluž nazelenalé tekutiny. Šofér je v úžasu. „To muselo prasknout, asi stará hadice, teď! V chladiči vidím, že je tam tekutiny pořád ještě dost. Vytéká to rychle, kdyby mi to teklo z Kaplice, měl bych chladič prázdný. Ještě, že jste mě zastavili." Tím jízda kamionu končí.

Na řadě je kamion pořádně naložený dřevem. „Už od pohledu to vypadá, že bude přetížený," tipuje Pavel Šmucr z krajského úřadu. „Dřevaři bývají přeložení dost často, obzvlášť, když jedou z Rakouska. Většinou jsou přetížení na druhé nápravě."

Šofér tohoto kamionu, Miroslav Vrchota ze Zbyňova u Nových Hradů, říká: „Jedu z Lužnice u Třeboně do papíren v Linci. Obavu z kontroly nemám, doklady mám v pořádku a váhu pod limit. Dřevo je hodně vyschlý. Mám naloženo 28 kubíků, čistě náklad váží nějakých 20 tun, takže mám ještě takových osm tun rezervu."

Po ukončené prohlídce se ukazuje, že měl pravdu. Na všech nápravách bylo zatížení v pořádku, také na nejvíc zatížené druhé nápravě, kde byla váha půl tuny pod limitem.

Nato v policejní „síti" uvízla specialita - nákladní povoz plně naložený novými osobními automobily. „Na něm je speciální úplně všechno," říká Miroslav Puffer, kapitán z odboru služby dopravní policie Č. Budějovice. „Autopřepravník má výjimku i z vyhlášky. Má větší výšku, ale také specifickou délku. My prověříme všechno, co se dá zkontrolovat opticky. Ovšem nemůže přejet přes technickou mobilní stanici, protože by mohlo dojít k poškození nákladu."

Jak páteční kontroly u Dolního Dvořiště dopadly, sdělí policie v tomto týdnu.