Předchozí
2 z 9
Další

Začalo to tím, že první dceři byl rok a já jí nemohla vybrat nic vyhovujícího na nohy. Představovala jsem si vzhledem atraktivní měkké pohodlné boty s dostatkem prostoru ve špičce, aby se její noha nemusela přizpůsobovat tvaru boty. Vše dostupné bylo úzké ve špičce a na tvrdé podrážce, v čemž špatně chodila. Našla jsem výrobce v zahraničí a objednala prvních padesát párů, což byl minimální odběr. Povzbudili mě i nadšené reakce maminek v mém okolí, tak jsem se pustila do dovozu a prodeje dětských bot.

Klára Borlová - majitelka obchodu s dětskou obuví v Písku.Zdroj: Rodinný archiv

Začít podnikat nebylo těžké, ale spíš se k tomu odhodlat. Bylo třeba investovat první peníze a hlavně čas. V tom mě maximálně podpořil manžel. Je podnikavější povaha než já a nebojí se neúspěchu. Od začátku mateřské jsem pár hodin týdně pracovala pro bývalého zaměstnavatele, takže jsem věděla, že skloubit děti s prací se dá a že mi vyhovuje občas přepnout a řešit nemateřské věci. Navíc jsem neměla velká očekávání a nebylo co ztratit, začínala jsem s investicí pár tisíc.

Klára Borlová - majitelka obchodu s dětskou obuví v Písku.Zdroj: Rodinný archiv

Dá se to zvládnout i při třech dětech. Je to o disciplíně a organizovanosti, naučila jsem se být maximálně efektivní a víc delegovat, jak v práci, tak něco v domácnosti. Sama bych to nezvládala. Mám velkou podporu v zaměstnancích, kteří jsou samostatní a spolehliví. To je klíčové. A paní na úklid je k nezaplacení. Ale času je málo, televize pro mě neexistuje a moc toho nenaspím. První výpomoc do obchodu jsem si našla před narozením třetí dcery, tedy před čtyřmi roky. Věděla jsem, že sama to nebudu zvládat.

Klára Borlová - majitelka obchodu s dětskou obuví v Písku.Zdroj: Rodinný archiv

Těsně před porodem jsem si navíc zlomila nohu, takže jsem na první zaměstnankyni musela předat víc práce, než jsem původně plánovala. Nová posila fungovala na spoustu činností dokonce lépe než já sama, byla to její priorita. To mi hodně pomohlo nebát se spolupracovat s dalšími lidmi. Já tím získala prostor více se věnovat rozvoji a růstu obchodu, kolegyně vyřizovala především objednávky. V současné době mám kolegyně čtyři. Zaměstnanci jsou pro mě závazek, ale zároveň podpora a možnost rozvoje. Díky nim mě ta práce stále baví.

Klára Borlová - majitelka obchodu s dětskou obuví v Písku.Zdroj: Rodinný archiv

Jsem zastánce částečných úvazků. Jsou možná neekonomické, ale „zdravé“. Být několik let na rodičovské a věnovat se víceméně jen dětem je pro spoustu žen náročné a dát děti pětkrát týdně na celý den do školky také nepovažuji za ideální. Proto jsem nakloněná spolupráci i na pár hodin denně, pokud se bavím o maminkách s menšími dětmi, které u mě pracují. Kromě příznivé pracovní doby a flexibility mají dobré finanční ohodnocení. Já za to získala na dnešní dobu extra kvalifikované, vstřícné, zaangažované spolupracovnice, na které se můžu spolehnout a které skvěle reprezentují můj obchod.

Klára Borlová - majitelka obchodu s dětskou obuví v Písku.Zdroj: Rodinný archiv

Kdo jiný poradí lépe než máma mámě. Mé zaměstnankyně znají dobře naše produkty, vědí, co a proč nabízejí, pro koho jsou které boty vhodné. Umí pomoci s měřením nohy, výběrem obuvi, ale i utírat slzy a přesvědčovat malé zákazníky k neoblíbenému zkoušení bot. To neznamená, že u nás nemůže pracovat chlap nebo bezdětná paní, ale sešlo se to takhle. Vzhledem k situaci je otevírací doba prodejny nestandardní, končíme v 16.30 a dvakrát týdně máme odpoledne zavřeno. To je prostor jít pro děti po „o“.

Klára Borlová - majitelka obchodu s dětskou obuví v Písku.Zdroj: Rodinný archiv

Podnikání je hodně o marketingu a o jeho pestrosti. Účast v soutěži Maminka roku byla možnost propagace zase v jiném prostředí a neobvyklým způsobem. Skončila jsem na 4. místě a určitě je to jedna z částí celé mozaiky, která pomáhá k neustálému růstu obchodu. Dostalo se mi nečekané podpory od rodiny i zaměstnanců, od zákazníků i přátelské konkurence. Najednou hlasovala nečekaná spousta lidí, která má ráda barefootové boty nebo little SHOES, to mi dodalo další motivaci dělat, co dělám.

Klára Borlová - majitelka obchodu s dětskou obuví v Písku.Zdroj: Rodinný archiv

Kamenná prodejna v Písku je menším prodejním kanálem než e-shop www.littleshoes.cz. Přes internet nakupuje většina našich zákazníků. Obchod v Písku je srdeční záležitost, přijde mi principiálně správné dát zákazníkům možnost boty zkoušet. Je to navíc místo, kde jsme se zákazníkem v bezprostředním kontaktu, což je zpětná vazba i pro e-shop. Pak dokážeme po telefonu lépe poradit, které boty padnou, když v nich denně vidíme děti, a také se nám daří mít popisy produktů výstižnější.

Klára Borlová - majitelka obchodu s dětskou obuví v Písku.Zdroj: Rodinný archiv

V nabídce máme přes čtyřicet značek a spoustu druhů bot. Tomu odpovídá i velké cenové rozpětí. U levnějších výrobců se celoroční boty vejdou do tisíce korun. Nejdražší zimní boty s membránou od německého producenta ale stojí skoro tři tisíce korun. Levnější jsou pochopitelně bačkory, holínky, capáčky… Zákazníci u nás v recenzích chválí široký sortiment kvalitní obuvi, rychlost expedice u nákupu online a skvělou komunikaci na prodejně, po telefonu i emailem. Na tom naše fungování stojí a vždy nás potěší, když náš přístup ocení nakupující.

Klára Borlová - majitelka obchodu s dětskou obuví v Písku.Zdroj: Rodinný archiv